Enklav

Titel: Enklav
Författare: Ann Aguirre
Antal sidor: 247 (Pocket)
ISBN: 97891 7645 2639
Publiceringsår: 2016 (Original: 2011)
Serie: Razorland #1
Originaltitel: Enclave
Första mening: "Jag föddes under den andra förintelsen."

Handling: New York ligger i ruiner och större delen av invånarna utplånades för länge sedan av pesten. Några lyckades överleva och en grupp av dessa sökte sig ner under jorden där de nu lever i olika enklaver. I en av dessa föds Deuce och på sin femtonårsdag genomgår hon en blodritual som gör henne till jägarinna, hennes uppgift är att hålla de zombieliknande Freaksen borta från enklaven. Som sin partner i jakten får hon Fade, en kille som sägs komma från Topside även om det enligt De Äldste ska vara omöjligt. När Face och Deuce upptäcker att den närmaste enklaven har blivit förintad av Freaksen och att deras enklav står näst på tur tror inte någon på dem och de förvisas upp till Topside, vilket borde betyda en säker död. Deuce upptäcker dock att alla historier som hon har hört om Topside inte stämmer, på ett sätt är det bättre än vad hon har hört men på många sätt är det också mycket sämre.

Omdöme: När jag har läst andra recensioner om den här boken så verkar det som att de allra flesta tycker att bokens största fördel är att allt går så väldigt snabbt, det finns liksom inga onödiga partier men då heller inte utrymme för läsaren att lära känna huvudkaraktärerna. Vilka är de förutom supermänniskor som älskar att slåss? För slåss skulle jag säga är nästan det enda de gör genom hela boken. De slåss mot några zombievarelser, mot andra klaner, mot varandra och så vidare. Dessutom tyckte jag att boken bara kändes som en transportsträcka till vad som komma skall. Nästan hela bokens handling avslöjades dessutom i baksidestexten så jag kände ju aldrig att den var speciellt spännande heller eftersom jag hela tiden visste vad som skulle hända. Som i de allra flesta amerikanska ungdomsdystopierna innehåller den här boken dessutom ett helt meningslöst triangeldrama. Som ni kanske hör kommer jag knappast att kasta mig över nästa del i trilogin men det kan hända att jag läser den någon gång framöver bara för att jag gillar att avsluta påbörjade serier. Visst är det något tillfredsställande med det? Särskilt när det endast är en trilogi, då känner jag att man borde klara av det. Och om samtliga böcker är ungefär lika tjocka som den här så blir det ju inte mer än vad en bok skulle vara. 

Betyg: 2/5

Köp den här: Adlibris & Bokus