Himmelskriket
Titel: Himmelskriket
Författare: Mons Kallentoft
Antal sidor: 319 (Inbunden)
ISBN: 97891 3714 6201
Publiceringsår: 2018
Serie: Malin Fors #12
Originaltitel: -
Första mening:  "Hon måste dö."

Handling: Det är en dallrande het augustidag och en liten pojke hittas död i en bil. Han har varit instängd och hettan har gjort att han har kokats levande. När Malin Fors anländer till platsen sitter mamman i skuggan under ett träd med pojken tätt intill sig. Mamman minns ingenting men allt tyder på att hon har glömt det sovande barnet i bilen. Hon har varit utbränd och kan inte lita på varken sina sinnen eller minnen. Polisutredningen får ett snabbt avslut. Det hela verkar vara en olyckshändelse. Men så sker ytterligare ett mord som får Malin Fors och hennes kollegor att återvända till fallet och syna det en gång till. Det hela verkar trots allt inte vara så enkelt som det från början framstod. 

Omdöme: Jag har varit väldigt trött på sistone och behövde något lättläst för att sätta igång läsningen igen. När jag var på biblioteket fick jag syn på den här och det kändes som om den skulle kunna vara botemedlet som jag behövde. Om ni har hängt med i bloggen så vet ni vid det här laget att jag inte är ett jättestort fan av Malin Fors eller sättet som böckerna är skrivna på. Hur mycket författaren än drar ner på de kursiva delarna med döda röster som talar så är det ändå något med det uppstyltade som skaver hos mig. Men å andra sidan är det väldigt lättläst. Korta meningar, korta kapitel, inte någon särskilt komplicerad handling och få viktiga karaktärer att hålla reda på. Jag tycker att det är en genomgående trend i serien och det känns som om författaren fortsätter att följa samma recept. 

Till en början upplever jag hela historien som väldigt hemsk och det gör verkligen fysiskt illa i mig att läsa om att ett barn har blivit glömt i en stekhet bil. Jag tycker att det är förkastligt att folk lämnar sina hundar i bilar titt som tätt och tänk då ett barn? Herregud. Men sedan faller det trots allt lite platt för mig och jag har svårt att köpa gärningsmännens ageranden och uppträdande. Dessutom rafsas det mest bara ihop på sista sidan så det kan eventuellt ha lite med det att göra också. Utöver det här fallet med pojken i bilen så hintas det om ytterligare ett fall som Malin Fors ständigt har i tankarna, där ett barn har mördats men där gärningsmannen fortfarande går fri. Det känns konstigt att det fallet bara fortgår i flera böcker men att det liksom aldrig händer något? Planerar författaren kanske för en storslagen avslutning på hela serien med detta specifika fall? Även Malin Fors dotter Tove hamnar här i klammer med rättvisan och där har vi en karaktär som verkligen förändras från bok till bok.

Jag upptäckte nu när jag skrev den här recensionen att jag tydligen har missat en del i serien. Det gör mig inte så mycket förutom att det stör ordningen.. Vi får se om jag återvänder till Malin Fors igen eller inte. Om jag hamnar i ytterligare en lässvacka så är det absolut ett alternativ. 


Betyg: 2/5

Köp den här:  Adlibris & Bokus

Böcker som jag tidigare har läst av Mons Kallentoft:
Midvinterblod (Malin Fors #1)
Sommardöden (Malin Fors #2)
Höstoffer (Malin Fors #3)
Vårlik (Malin Fors #4)
Den femte årstiden (Malin Fors #5)
Vattenänglar (Malin Fors #6)
Vindsjälar (Malin Fors #7)
Jordstorm (Malin Fors #8)
Eldjägarna (Malin Fors #9)
Djävulsdoften (Malin Fors #10)

Böcker som jag tidigare har läst av Mons Kallentoft och Markus Lutteman:
Zack (Herkulesserien #1)
Leon (Herkulesserien #2)