Pick Pick Pick
 
Titel: Pick Pick Pick
Författare: Lucy Cousins
Antal sidor: 32 (Kartong)
ISBN: 97891 8854 9228
Publiceringsår: 2018 (Original: 2013)
Serie: -
Originaltitel: Peck peck peck
Rekommenderad läsålder: 0-3 år
Första mening: "En vacker dag sa min pappa, "Det är dags att du lär dig att picka ett träd.".

Recensionsexemplar från Triumf förlag.

Handling: Det är dags för den lilla hackspetten att lära sig picka ett träd. Att picka visar sig vara både superenkelt och jättekul så den lilla hackspetten flyger iväg och pickar på allt han ser. Han pickar på dörren, på hatten, på soffan, på tvålen, på en bild på faster Gerda och han fortsätter att picka tills det inte finns något mer att picka på. Då flyger han tillbaka till sin pappa för att få lite ro och gå och lägga sig eftersom han är så trött efter allt pickande.


Omdöme: När jag läste den här boken och sedan läste beskrivningen på bokens baksida reagerade jag på att det refererades till hackspetten som Han, något som aldrig framkommer i boken eftersom det är ett jag-perspektiv. Jag var helt enkelt tvungen att kolla upp om det finns någon skillnad på hur en hona och en hane ser ut bland hackspettar och tydligen är det så att honorna saknar den röda fläcken i nacken så jag antar att det är därigenom man kan uttyda att hackspetten i boken är en han. Tycker ändock att det är en enkel grej att göra beskrivningen av boken könsneutral, om man nu vill. 

Vilton, 2 månader, tycker att bokens största fördel är att den är full med klara, starka och tydliga färger. Det är kul att kolla på helt enkelt! När han blir lite äldre tror jag att den lite interaktiva delen med hålen kommer att bli roligast, för det ser nämligen ut som att en hålslagare har gjort hål i boksidorna där hackspetten har pickat. När den vuxna läser kan till exempel barnet samtidigt leta upp hålet som hör till ordet och det är alltid kul med böcker som uppmanar till aktivitet. Särskilt pekböcker tycker jag eftersom de då får en mycket längre livslängd också. Som vuxen uppskattar jag också det lite större formatet, den är större än den annars typiska pekboken. Jag gillar ju såklart också de tydliga bilderna och har man läst något av Lucy Cousins förut så känner man definitivt igen sig. Det enda jag egentligen har att invända mot är texten, det är svårt att få något flyt i läsningen och jag tror att det har att göra med översättningen. Som ett exempel kan jag ge att på engelska står det: "Darling, you're such a clever bird. That hole you've pecked is so superb. Now off you go my little one. Practise hard and have some fun." Vilket på svenska blir: "Älskling, du är en sådan smart fågel. Din pickning är helt perfekt. Flyg nu iväg, min lilla vän. Öva massor och ha skoj." Men jag gillar i alla fall boken väldigt mycket och jag tycker särskilt om att den har en lite längre livslängd som gör att den kommer att kunna läsas över en längre tid. Till en början behöver man ju till exempel inte läsa berättelsen från början till slut utan den kan användas  som en klassisk pekbok där man fokuserar på sakerna, sedan kan berättelsen forma läsningen mer och till sist kan även hålen utgöra en del av läsningen.


Betyg: 3/5

Köp den här: Adlibris & Bokus