1. Eva F Dahlgren - Fallna kvinnor
Nu tar jag upp en bok som jag själv kanske inte tyckte sådär jättemycket om men jag tror att om den bara hittar rätt läsare så kan den vara en fullpoängare!
2. Kristina Sandberg - Att föda ett barn (Romanen om Maj #1)
Jag har lyssnat på två av tre delar i romanen om Maj och det är som om jag färdas tillbaka i tiden och hamnar mitt bland Maj och hennes stekpannor och vardagsbekymmer. Det här är verkligen inte en genre som jag brukar läsa men det är något som ändå har fastnat hos mig. Brukar till och med prata om hur Maj och andra kvinnor hade det under den tidsperioden. Tänk vad mycket som har hänt under så kort tid!
3. Malala Yousafzai - Jag är Malala
Nu är ju Malala väldigt ung fortfarande men jag tycker ändå att vi kan lära av hennes öde. Och hon är kvinna. Kvinnligt levnadsöde.
4. Majgull Axelsson - Jag heter inte Miriam
Kul att den här får vara med på listan för andra gången bara i år. Bra bok.
5. Sara Lundberg - Fågeln i mig flyger var den vill
Augustprisvinnaren i barn- och ungdomskategorin. Väldigt bra och fin bok. Handlar om konstnären Berta Hansson. Läsvärd!