Veckans topplista - Kvinnliga levnadsöden
 
Den här veckan tyckte jag att Veckans topplista var lite svår och jag har fortfarande lite problem med namnet topplista. Jag kör i vanlig ordning bara "Veckans lista" så här kommer den på tema Kvinnliga levnadsöden

1. Eva F Dahlgren - Fallna kvinnor
Nu tar jag upp en bok som jag själv kanske inte tyckte sådär jättemycket om men jag tror att om den bara hittar rätt läsare så kan den vara en fullpoängare!

2. Kristina Sandberg - Att föda ett barn (Romanen om Maj #1)
Jag har lyssnat på två av tre delar i romanen om Maj och det är som om jag färdas tillbaka i tiden och hamnar mitt bland Maj och hennes stekpannor och vardagsbekymmer. Det här är verkligen inte en genre som jag brukar läsa men det är något som ändå har fastnat hos mig. Brukar till och med prata om hur Maj och andra kvinnor hade det under den tidsperioden. Tänk vad mycket som har hänt under så kort tid!

3. Malala Yousafzai  - Jag är Malala
Nu är ju Malala väldigt ung fortfarande men jag tycker ändå att vi kan lära av hennes öde. Och hon är kvinna. Kvinnligt levnadsöde.

4. Majgull Axelsson - Jag heter inte Miriam
Kul att den här får vara med på listan för andra gången bara i år. Bra bok.

5. Sara Lundberg - Fågeln i mig flyger var den vill
Augustprisvinnaren i barn- och ungdomskategorin. Väldigt bra och fin bok. Handlar om konstnären Berta Hansson. Läsvärd! 






#1 - Evelina

Fallna kvinnor och Jag heter inte Miriam vill jag läsa! :)

#2 - violen

Fallna kvinnor var väldigt intressant. Överhuvudtaget Dahlgrens författarskap tål att läsas.
Lundbergs bok är den enda okända för mig här.

#3 - Annette

Just det, Kristina Sandbergs trilogi om Maj måste jag ju läsa, tack för påminnelsen! Skall lägga fram första boken så att jag inte glömmer. Tack för påminnelse och tips!

Svar: Ja, det är ju en del böcker som man vill läsa som tyvärr faller mellan stolarna sådär. Man hinner ju tyvärr långt ifrån så många böcker som man skulle vilja :)
Carolina Edvinsson

#4 - Ugglanoboken

Sara Lundbergs bok gillade jag verkligen, och Jag heter inte Miriam fick en plats hos mig också.

#5 - A%20ROOM%20OF%20MY%20OWN

Fallna kvinnor står oläst i min hylla. Kristina Sandberg tog jag också med

#6 - Boklysten

Har inte läst någon av de här böckerna men är nyfiken på flera.

#7 - Monika

Har inte läst någon av dessa, men jag fastnade egentligen för det mexikanska ordspråket. Så bra :)

#8 - Mösstanten

Trevligt att Maj är med på din lista. Miriam är också väldigt bra. Fallna kvinnor verkar intressant. Tack för tipsen.

#9 - Anna Maja

Böckerna om Maj har jag varit så himla sugen på att läsa hur länge som helst. Men det blir aldrig riktigt rätt tid.. Måste ta mig tid i år!

Svar: Nej, det är många böcker som liksom faller mellan stolarna sådär. Men Maj är läsvärd tycker jag, eller i all fall lyssningsvärd för det är ju egentligen det enda jag vet :)
Carolina Edvinsson

#10 - Marie%20Eggimann

Jag har inte läst någon men givetvis hört talas om böckerna.

#11 - Vargnatts bokhylla

Fallna kvinnor gillade jag!

#12 - Lion´s Library

Jag är Malala är jag nyfiken på att läsa :)

#13 - Sara Pepparkaka

Malala har jag inte läst om, men det skulle jag nog vilja.

#14 - Johannas deckarhörna

Bra böcker på temat. (Lista eller topplista, tanken var från början att det skulle vara ganska fri tolkning på saker och ting för att så många som möjligt ska kunna och vilja vara med. Gäller såklart även namnet)