Veckans topplista - Sport i litteraturen
 

Det är sportlov och det är klart att veckans lista hos Johannas Deckarhörna då har tema sport. Några titlar kan jag minsann klämma fram på temat, här är min lista på tema sport i litteraturen:

Fredrik Backman - Björnstad
Kanske den enda boken om hockey som jag någonsin kommer att läsa. Men förmodligen också den enda boken om hockey som man behöver läsa. 

Fredrik Backman - Britt-Marie var här
Handlar om en liten ort som det enda den har kvar är passionen för fotboll. Britt-Marie hatar fotboll. Men det är självklart där Britt-Marie hamnar när äktenskapet tar slut. Det är inte världens bästa start men det är en start på något.

Gunnar Ardelius m.fl. - En i laget
En novellsamling om fotboll- Här borde alla hitta i alla fall en novell man gillar, även om man inte är så intresserad av fotboll.

David Lagercrantz - Jag är Zlatan Ibrahimovic
Det går ju inte att ha en lista om sport utan att nämna den här, väl? Den gjorde ju verkligen under med läsningen hos annars icke-läsare. Kul!

Elin Nilsson - Flyt som en fjäri,l stick som ett bi
Sist men inte minst en bok om simning som jag inte har läst men som jag vill läsa!










#1 - A ROOM OF MY OWN

Ardelius hade jag alldeles glömt

#2 - Mösstanten

Har bara Zlatan i min lista. Blir intresserad av hockeyboken.

#3 - Hanneles bokparadis

Zlatan är den enda jag har i min bokhylla.

#4 - violen

Återigen Björnstad och Elin Nilssons bok. Jag börjar inse vad jag ska ta med mig från den här omgången!

#5 - Annette

Elin Nilssons bok vill jag också läsa. Björnstad har jag läst. Håller med om boken om Zlatan, allt som kan få fler att läsa är bra :)

#6 - Lena

Britt-Marie och Zlatan har även jag läst och Björnstad väntar i bokhyllan. Tack för övriga tips.

#7 - Boklysten

Zlatans bok är den enda jag läst av de här böckerna och den finns på min lista också.

#8 - Monika

Det var väldigt nära att Zlatan fick vara med hos mig också, men sedan tyckte jag att jag ville ha skönlitteratur, men Zlatan-boken är väldigt bra.

#9 - Villa%252520Frejas%252520bokblogg

Ja, läs Flyt som en fjäril ... Den är bra.

#10 - Evelina

Björnstad måste jag verkligen ta och läsa! Jag har svårt för Zlatan som person så det är en bok som jag inte kommer att läsa.

#11 - Marie%20Eggimann

Britt-Marie var här har jag läst men kom inte på den.

#12 - Ugglanoboken

Jag visste faktiskt inte att Britt-Marie-boken handlade om fotboll - det gör mig nyfiken :-)

Svar: Jo, det finns en del referenser men det är ju inte lika stor del som hockeyn i Björnstad.
Carolina Edvinsson

#13 - Sara Pepparkaka

Backmans båda har jag läst, men inte någon av de andra,