Genre: Comedy, Drama, Romance
Medverkande: Rolf Lassgård, Bahar Pars & Filip Berg
Betyg på Imdb: 7,7
Länk till Imdb

Baserad på boken En man som heter Ove av Fredrik Backman.
Länk till recension på bloggen.

Handling: När Ove blir uppsagd från det jobb som han har haft under väldigt många år blir det droppen som får bägaren att rinna över. Han bestämmer sig för att ta livet av sig och äntligen få återse sin älskade Sonja som gick bort för ett halvår sedan. Det är dock inte helt enkelt att ta livet av sig i ett kvarter där katter springer lösa, bilar kör som de vill och det precis har flyttat in en ny familj i huset mittemot. Inte om man heter Ove och är självutnämnd ordningsvakt i kvarteret. Men allt detta blir också starten på något nytt i Oves liv, plötligt fylls hans dagar av liv igen.

Omdöme: Som ni vet så älskar jag Fredrik Backman. Det är ingen överdrift utan jag älskar. Det är alltså med viss försiktighet som jag ser den här filmen eftersom jag vet hur svår Ove är att fånga, hur han verkar sur och butter men har en insida som blommar. Jag är inte helt övertygad om att Rolf Lassgård är den Ove som jag ser framför mig när jag läser boken. Filmen fångar inte alls några av de känslostormar som jag fick när jag läste boken. Däremot har jag ju varit och sett Johan Rheborgs tolkning av Ove och där både skrattade och grät jag om vartannat, hur nu en ensam man på scen kan få en till det konststycket. Om ni får chansen så måste ni se den! Filmen? Ja, den kan ni hoppa över. Det är tyvärr svårt med svensk film tycker jag, det känns alltid lite krystat och konstlat. Särskilt dialogerna mellan Ove och de unga killarna kändes väldigt orealistiska, det känns inte alls som om sakerna de pratar om skulle komma på tal i ett vanligt samtal? Men visst, just det är en småsak i sammanhanget. Kanske har jag bara svårt för filmen eftersom jag höjer boken till skyarna. En grej gillar jag dock med filmen och det är Filip Berg, har varit småförälskad i honom sedan han gjorde filmen Hip Hip Hora för cirka tretton år sedan. Fint ändå.