Måndagens Movie: Zodiac
 





Titel: Zodiac
Premiär: 17 maj 2007 (Sv)
Längd: 157 min
Genre: Crime, Drama, History
Medverkande: Jake Gyllenhaal, Robert Downey Jr, Mark Ruffalo
Betyg på Imdb: 7,7
Länk till Imdb

Baserad på Zodiac av Robert Graysmith.
Länk till recension på bloggen. 













Handling: I slutet på 60-talet och i början av 70-talet härjade en seriemördare i Kalifornien. Genom att skicka brev och kodade meddelanden signerade 'Zodiac' till tidningar så erkände han morden men polisen saknade tillräckliga bevis. Serietecknaren på en av tidningarna blir som besatt av att hitta mördaren och det är framförallt genom hans ögon som vi får följa utredningen under 25 år. Den här filmen är alltså baserad på sanna händelser.

Omdöme: Min första tanke när jag ser den här filmen är att den går så långsamt och att den känns väldigt lång. Nu är inte jag någon van filmtittare så jag tycker i princip alltid att alla filmer är för långa men den här kändes lite extra utdragen. Egentligen finns det väl inget direkt dåligt med den men jag fastnade bara inte för historien. Å andra sidan är ju historien väldigt lång eftersom den utspelar sig under flera decennier så det kanske inte hade gått att göra den på något annat sätt. Gillar lite extra miljöerna på tidningsredaktionerna, väldigt 60-tal! Men annars, nja. Lite extra fascinerad blir jag för att det är baserat på verkliga händelser men jag kommer inte att rekommendera filmen vidare. Bra skådespelare, bra miljö men alldeles för långsam handling.




#1 - Monika

Åh, den som är så bra. Har sett den flera gånger :)