Veckans topplista - Förintelsen

Med anledning av Förintelsens minnesdag kommer här en lista med just tema förintelsen. Inte heller den här veckan är det tal om någon topplista eftersom jag bara har läst två av fyra böcker i den här högen utan det här var de böcker som jag kunde hitta i min egen bokhylla som passade in på temat.

Ruta Sepetys - Tårar i havet
Jag tänkte skriva att det inte var så länge sedan jag läste den här boken men när jag tittar tillbaka i arkivet så var det nästan ett år sedan, time flies! Den här boken lärde mig något som jag inte visste innan! 

Annika Thor - En ö i havet
Jag minns att vi läste den här i högstadiet och jag har tänkt att jag ska läsa om den men det har liksom inte blivit av.

Wendy Holden - Överlevarna
Den här köpte jag eftersom jag blev tipsad om den men den står fortfarande oläst.

Markus Zusak - Boktjuven
Och exakt hur förvånade blir ni nu när jag säger att jag inte har läst Boktjuven? Det känns annars som en bok som precis alla har läst! Eller som man i alla fall borde läsa. Jag tycker dock att den känns lite skrämmande tjock. Men skulle säkert gilla den när jag väl tar tag i den. 



Bonus - Andra recensioner på min blogg med tema förintelsen:
Leon Leyson - Historien om Leon - Schindlers yngste arbetare
Göran Rosenberg - Ett kort uppehåll på vägen från Auschwitz
Heinz Heger - Männen med rosa triangel
Camilla Lagerqvist - Uppdraget
Lorenza Farina - Saras vingar
Majgull Axelsson - Jag heter inte Miriam



#1 - Anna - Bokbabblaren

Åh, en ö i havet är ju så bra! Läste också dem i högstadieålder ungefär.
Här har du förresten en till som inte läst Boktjuven ännu! Den är dock högt upp på listan över böcker jag vill läsa i år. :)

Svar: Ja, där har den legat flera år i rad för mig ;) Hoppas att 2018 blir året då vi båda läser den då! :)
Carolina Edvinsson

#2 - Hanneles bokparadis

Boktjuven har jag hemma men inte läst än.

Svar: Då sitter vi i samma sits! :)
Carolina Edvinsson

#3 - Läsvärd eller inte

Boktjuven har jag också tänkt läsa men det har inte blivit av. Om jag inte minns helt fel nu så såg jag filmen för någon månad sedan

Svar: Då är vi ju lite i samma sits vi också! Haha, då antar jag att den inte kunde ha varit så minnesvärd? ;)
Carolina Edvinsson