Vem bryr sig?

Titel: Vem bryr sig?
Författare: Therése Lindgren
Antal sidor: 110 (E-bok)
ISBN: 97891 3715 0987
Publiceringsår: 2017
Serie: -
Originaltitel: -
Första mening: "För en tid sedan skulle jag besöka butikskedjan Kicks."

Handling: Djurrätt är något som Therése Lindgren verkligen brinner för och i den här boken skildrar hon hur hon gick från att vara pälsbärare med märkesväskor i äkta läder till att bli vegetarian och så småningom vegan. Mellan de personliga berättelserna och reflektionerna väver hon in fakta om köttindustrins påverkan på både miljö, hälsa och inte minst djurens liv.

Omdöme: Det här är en lättläst och ganska tunn introduktion till veganism och köttindustrin. För den helt novisa är det verkligen en bra inkörsport men även om jag inte tycker att jag är särskilt påläst inom ämnet så kom inte boken med något direkt nytt. Men jag antar att Therése tänker sig en lite yngre målgrupp än mig, för det är den enda förklaringen jag ser till att inte göra boken lite mer matnyttig och lite tyngre i sitt sätt. Språket gränsar nästan till talspråk och jag hade nog gärna sett att hon hade försökt skala bort försöket till humor i boken till förmån för att låta den vara så pass allvarlig som ämnet faktiskt förtjänar. Men som sagt, om tanken är att den ska tilltala lite yngre läsare så är det väl bra att det lättas upp och flyter på men då hade jag kanske å andra sidan varit lite mer försiktig med hänvisningarna till de olika videoklippen. Några känner jag till sedan tidigare och resten kan jag tänka mig hur de ser ut. Hemskt. För hemskt. Framförallt för hemskt för barn. Jag säger inte att man ska undanhålla information men det kanske finns bättre sätt att informera än att visa kaniner som flås levande. 

Men även om jag inte tyckte jättemycket om boken så älskar jag ju Therése Lindgren på Youtube, där hennes personlighet får komma fram mer. Genom skrift tycker jag inte att hon kommer till rätta, tyvärr. Så för min del får Youtubestjärnorna gärna stanna på Youtube. Å andra sidan får förmodligen det här fler unga att läsa och det kan jag ju inte säga något negativt om. Det finns alltid två sidor av samma mynt. 


Betyg: 2/5

Köp den här: Adlibris & Bokus

Böcker som jag tidigare har läst av Therése Lindgren:
Ibland mår jag inte så bra