Carrie

Titel: Carrie
Författare: Stephen King
Antal sidor: 238 (Pocket)
ISBN: 97891 7002 9875
Publiceringsår: 2011 (Original: 1974)
Serie: -
Originaltitel: Carrie
Första mening: "Nyhetsnotis i vekotidningen Enterprise i Westover den 19 augusti 1966: Ett flertal tillförlitliga personer har rapporterat att ett regn av stenar föll från en klarblå himmel över Caitlin Street i staden Chamberlain den 17 augusti."

Handling: Carrie har mobbats under hela sin skoltid och uppfattas som udda av omgivningen. Hon bor tillsammans med sin mamma som är djupt religiös och fanatisk i sin tro, vilket såklart inte gör det lättare att passa in. Vad andra inte vet är att Carrie besitter en förmåga som gör att hon kan flytta objekt med bara tanken. Den här gåvan måste dock undertryckas som med så mycket annat i Carries liv, hennes mor tror nämligen att kraften kommer från djävulen. Men på skolans vårbal utsätts Carrie för ett hänsynslöst skämt och hon kan inte längre tygla sig själv, hon låter helt enkelt kraften löpa fritt. 

Omdöme: Om jag ser mig själv utifrån så borde jag vara ett fan av Stephen King, jag gillar ju att läsa om obehagliga saker och jag har fått uppfattningen om att Stephen King då är grejen. Men jag har också fått uppfattningen om att Stephen King är lite för det övernaturliga och oförklarliga? Det har jag lite svårare att köpa. I den här boken är det Carrie som har en speciell gåva i form av att hon kan flytta objekt med bara tanken, så kallat telekinesis. Den grejen sköts dock snyggt och blir väldigt trovärdigt i och med att berättelsen blandas upp med vad som verkar vara forskning och studier som har gjorts över Carrie White och hennes förmågor. Nutid och dåtid blandas men utan att det någonsin blir förvirrande, det hade dock inte skadat med en kapitelindelning eller två eftersom jag tycker att det underlättar läsningen. Hur ska man annars avgöra när man ska sluta läsa om kvällarna? 

En annan grej som är ganska häftigt ändå är att boken skrevs 1974 men att jag knappt någon gång reagerade över att den faktiskt är så pass gammal. Det var någon gång när de skulle ringa från en telefonautomat eller liknande men annars så har boken åldrats väldigt bra, den hade lika gärna kunnat utspela sig idag i princip. Jag tyckte dock att det var lite synd att det var så tydligt vad som skulle hända i slutet av boken. Jag har inget emot att man får veta slutet eller vad som kommer att hända längre fram men då måste vägen dit vara tillräckligt spännande istället och det tyckte jag tyvärr inte att det var. Det var helt okej läsning men inget som blir en ny favorit. Om jag ska ge Stephen King en ny chans, vilken bok bör jag välja härnäst då? Jag vill ha en som är riktigt riktigt 

Betyg: 3/5

Köp den här: Finns i skrivande stund varken på Bokus eller Adlibris, låna på närmaste bibliotek!

Böcker som jag tidigare har läst av Stephen King:
Väckelse



#1 - Monika

Tråkigt att du inte gillade den mer, men så kan det ju bli.

Jag har, givetvis, en hel del tips när det gäller Stephen King :) Vad man ska läsa beror lite på vad det är man vill ha. Han har skrivit i många olika genrer. Den bästa bok jag läst är Pestens tid, men den är lite mer fantasy. Kanske. Jag är också väldigt svag för hans böcker om onda bilar (Christine och Om en Buick 8), för att inte tala om The Shining (eller Varsel, som den hette tidigare). Om du vill ha fler tips så kan jag kanske locka dig med någon av böckerna jag har tagit upp på något av nedanstående inlägg. En del böcker finns nog med på alla, men tillsammans så är det de jag tycker är hans allra bästa :)

http://bokslut.blogspot.com.es/2015/08/top-ten-tuesday-bocker-pa-kursplanen-om.html
http://bokslut.blogspot.com.es/2013/11/topp-tio-rekommendationer-till-den.html
http://bokslut.blogspot.com.es/2012/07/topp-tio-bocker-av-stephen-king.html

Svar: Ja, listan topp tio böcker av Stephen King borde jag ju onekligen kunna använda mig av! :) Tack för alla tips!
Carolina Edvinsson