Fredagsfråga - Favoritdeckare
 
Det är fredag! Och vi kickar självklart igång helgen med Mias helgfråga som den här helgen lyder: Vilken är din bästa deckare? 

För att ta reda på detta gick jag självklart till mitt älskade Goodreads som håller koll på läsningen åt mig och upptäcker att jag tycker mina deckarfemmor är lite pinsamma såhär i efterhand. Jag är väldigt restriktiv med att ge femmor åt böcker, då ska de liksom beröra mig på något sätt. När det kommer till deckare så berör de ju inte på det sättet som andra böcker kan göra så jag tror att jag delar ut femmor när jag helt enkelt inte kan lägga ifrån mig boken, när den är så spännande att jag skjuter upp att sova och äta och allt annat bara för att jag måste läsa en sida till. Det är så jag vill ha mina deckare helt enkelt. Så bland de deckare som har fått högst betyg av mig och som med andra ord har gjort mig sömnlös hittar vi Sandmannen av Lars Kepler, Polis av Jo Nesbø och Det hänger en ängel ensam i skogen av Samuel Bjørk som jag inte minns något av så den kan ju omöjligt ha varit Så bra? 


#1 - Monika

Sandmannen har jag läst och trots att det var en av de bättre i serien så gjorde jag slut med Kepler där.

#2 - Villa Frejas bokblogg

Tack för tipsen. Själv läser jag sällan deckare.

#3 - A ROOM OF MY OWN

har inte läst Björk, men något av Kepler och Nesbö står i hyllan. och väntar

Svar: Nesbö kan jag särskilt rekommendera om man gillar hårdkokt! :)
Carolina Edvinsson

#4 - Lottens bokblogg

Jag funderade på att ta Samuel Björks bok, då jag tyckte den var otroligt bra! Har läst den andra i serien också

Svar: Det är ju bara konstigt att jag inte har gjort det med tanke på hur bra jag verkade tycka om den första ;)
Carolina Edvinsson

#5 - Bokdamen

Keplers bok har jag inte läst, kände att det fick räcka efter de två första. Men Björks och Nesbös har jag läst, tyckte båda var bra. ;)

#6 - Anna Maja - Littermentärt

Jag har ännu inte läst något av Kepler. Men det är inte serie som jag känner att jag nog borde läsa faktiskt.

Svar: De är lättlästa bladvändare! :)
Carolina Edvinsson

#7 - Anonym

Jo Nesbø har jag också läst och gillat.

#8 - Mia%2520Eggimann

Jag har läst Sandmannen men inte de andra, bra tips.

#9 - Lena

Har inte läst någon av böckerna du visar, men Keplers böcker står i bokhyllan.

#10 - Åsa

Inte läst någon av dessa, kanske man borde göra då alltså. :)

Svar: I alla fall Jo Nesbo kan jag rekommendera om man gillar hårdkokta deckare :)
Carolina Edvinsson

#11 - [Anna]

Exakt så vill jag också ha mina 5or, det ska vara böcker som gör att allting annat får vänta man kan inte släppa boken om man inte verkligen inte måste!! NU blev jag sugen på att få läsa en sådan bok! Kepler och Björk har verkligen böcker som man inte kan släppa, Nesbö har jag inte läst någonting av.

Svar: Åh men då måste du läsa Nesbö! Kanske inte hans tidigaste men de senare i serien om Harry Hole kunde jag verkligen inte lägga ifrån mig. Obs! De är väldigt hårdkokta så man måste ju gilla sådant :)
Carolina Edvinsson