Hatar alla utom dig

Titel: Hatar alla utom dig
Författare: Allison Raskin & Gaby Dunn
Antal sidor: 395 (Danskt band)
ISBN: 97891 8827 9866
Publiceringsår: 2018 (Original: 2017)
Serie: -
Originaltitel: I hate everyone but you
Första mening: "Kära bästa vän, det är med tungt hjärta jag skriver de här raderna - det första av många mejl som i detalj beskriver våra legendariska liv på college."

Handling: Ava och Gen är bästa vänner och när de flyttar till olika delar av USA för att gå på college lovar de att skriva till varandra varje dag. Men Ava och Gen är väldigt olika som personer och så blir också deras upplevelse av college. Ava isolerar sig och tvingas fortsätta kämpa med tvångssyndrom och olika terapeuter. Gen tar tillfället i akt att leva ut, prova nya saker och tänja på gränser. Ava och Gen utvecklas helt enkelt åt olika håll och det sätter deras vänskap på prov, kommer den att klara det? 

Omdöme: Jag hade inga direkta förväntningar när jag påbörjade den här boken, mer än att jag tänkte att den skulle vara snabbläst. Nu är den ju nästan 400 sidor lång så jag skulle väl inte kalla den direkt snabbläst, även om den ser väldigt luftig ut i och med att den bara består av mail- och smskonversationer. Jag skulle tvärtom säga att man tappar läsflyt på grund av det, man behöver hela tiden tänka efter vem det är som skriver och skifta perspektiv i huvudet. När det är en vanlig sammanhängande berättelse så går det per automatik. Jag är ju ingen van läsare av brevromaner heller så det kan ju också spela in såklart. Men ändock så är den oavsett alldeles för lång, det händer ju liksom inget speciellt någonsin? Vi får bara dagliga rapporter om de två vännernas olika liv. Den ena festar och den andra försöker komma ut ur sin isolerade bubbla. Sedan sätts det på repeat. 

Det är smskonversationerna som jag gillar bäst eftersom de känns autentiska och för att de ger en känsla av att något verkligen händer just här och nu. Jag gillar också den jargong som finns mellan vännerna där. När det kommer till mailen är det som om de två vännerna får väldigt lika röst, skulle det inte så i adressraden vem det är skickat från är jag tveksam till om jag skulle kunna lista ut det förrän väldigt sent i mailet. 

Annars gillar jag dynamiken mellan de två personerna och att de är två ytterligheter som har funnit varandra köper jag rakt av. Boken har en tydligt feministisk inriktning och Gen är väldigt medveten om sin omvärld om än lite osäker på sig själv. Hon får agera upplysare åt Ava och kanske eventuellt också åt vissa läsare? Själva greppet tycker jag fungerar förhållandevis bra och även om det är raka pekpinnar så känns det änd¨ trovärdigt när det vävs in i dialogen. Överlag en underhållande bok som jag kanske fann lite för lång, i början var det kul med själva skrivsättet och i slutet kändes det som om den tog sig an en seriösare ton men där i mitten blev det bara långt. Förstår heller inte syftet med epilogen, stryk den. 


Betyg: 3/5

Köp den här: Adlibris & Bokus




#1 - Ea - böcker & annat

Den här boken står på min att låna-lista hos mitt bibliotek. Har följt författarna länge på youtube och blev nyfiken när jag såg att de släppt en bok. På din beskrivning låter det som att karaktärerna i boken är ganska lika författarna själva? Tack för din kommentar inne hos mig!

Svar: Jag har inte sett deras youtubevideo men jag tror att bokens karaktärer är en fördjupning/förlängning av karaktärerna på Youtube?
Carolina Edvinsson