Isbjörns kalsonger

Titel: Isbjörns kalsonger
Författare: Tupera Tupera
Antal sidor: 32
ISBN: 97891 7779 2277
Publiceringsår: 2018 (Original: 2012)
Serie: -
Originaltitel: Shirokuma no pantsu
Rekommenderad läsålder: 3-6 år
Första mening: "Vart har de tagit vägen?"

Recensionsexemplar från Lind & Co.

Handling: Isbjörn har tappat bort sina kalsonger! Isbjörns vän Mus hjälper som tur är till med att leta, men var kan de vara? Just när de båda är på väg att tappa hoppet hittar de som tur är kalsongerna men på det mest oväntade stället!

 

Omdöme: Det här är en bok som bygger på att man på varje uppslag ska gissa vem kalsongerna tillhör, till sin hjälp har man ett litet titthål som leder en till svaret på nästa sida. Boken består med andra ord mest av de upprepande fraserna: "Är det här dina kalsonger Isbjörn?" "Nej, de är inte mina." "Vems kan det vara då?" och upprepningar tycker ju alla barn i den åldern om så det är nog verkligen ett uppskattat inslag. Det är inte helt lätt att gissa vem kalsongerna tillhör men jag antar att man efter några omläsningar lär sig den utantill. Illustrationerna är enkla och avskalade, precis som texten, vilket gör att de passar bra ihop och kompletterar varandra väl. Jag gillar att illustrationerna är lite unika, att det inte är den vanliga typen av bilder som vi brukar se och trots att den har ett så pass enkelt upplägg så lyckas den faktiskt med att vara lite smårolig. Och jag ska erkänna, jag lyckades inte att hitta Isbjörns kalsonger förrän i slutet - trots att de hela tiden fanns framför näsan på mig. 

Kort sammanfattat så är det en bok som jag rekommenderar till de yngsta bilderboksläsarna som gillar att gissa vad som kommer att hända härnäst. Även om färgerna och illustrationerna kan upplevas som lite dystra och vuxna så ska man inte låta sig luras av ytan för den är faktiskt lite småfinurlig och jag tror att den kommer att gå hem hos de allra flesta rent innehållsmässigt. 


Betyg: 3/5

Köp den här: Adlibris & Bokus