Lilla djungelboken
Titel: Lilla djungelboken
Författare: Kenneth Andersson
Antal sidor: 12 (Kartonnage)
ISBN: 97891 5011 9985
Publiceringsår: 2018
Serie: -
Originaltitel: -
Rekommenderad läsålder: 0-3 år
Första mening: "Tigern smyger!"

Recensionsexemplar från Alfabeta.

Handling: I djungeln finns en mängd olika djur men vad gör de egentligen hela dagarna? Här får vi träffa olika djur som till exempel tigern som smyger, ormen som hänger och ödlan som solar. 

 

Omdöme: Det här är inte någon revolutionerande pekbok men den fyller sin funktion med mycket godkänt resultat, det finns helt enkelt både bättre och sämre pekböcker på marknaden. Jag gillar avvägningen av de olika djuren, jag gillar de starka färgerna och tydliga konturerna och framförallt gillar jag vändningen på slutet med en spegelbild istället för en illustration. Dels kommer det som ett överraskningsmoment och dels så bjuder det in till samtal med det minsta barnet. Boken är i tålig kartong vilket såklart är postivt när målgruppen består av läsare som gärna stoppar allt de ser i munnen. Jag måste ändå säga att jag blev positivt överraskad av den här boken och det är ju inte ofta man blir överraskad av en pekbok. Rekommenderar den som första bok helt enkelt. Kenneth Andersson är ju även illustratör till de populära Pino-böckerna vilket gör att den även kan skapa en fin igenkänning. 

Betyg: 4/5

Köp den här: Adlibris & Bokus