Macbeth

Titel: Macbeth
Författare: Jo Nesbø
Antal sidor: 523 (Inbunden)
ISBN: 97891 4622 9933
Serie: The Hogarth Shakespeare
Publiceringsår: 2018
Originaltitel: -
Första mening: "Den glänsande regndroppen föll från himlen, genom mörkret, mot de darrande ljuspunkterna i hamnstaden där nere."

Recensionsexemplar från Wahlström & Widstrand.

Handling: Kommissarie Macbeth är stadens främsta polis i en poliskår som har rykte om sig att vara korrumperad. Macbeth står dock över allt sådant och anser sig vara en man av folket och vill inte ge sig in i några politiska maktspel. Men när han plötsligt befinner sig på toppen av hierarkin med både makt, pengar och respekt inom räckhåll är det som om han bara vill ha mer. Plågad av sitt förflutna med missbruk, paranoia och hallucinationer kommer han inte att få det som han tycker är rättmätigt hans, om han inte dödar för det. När Macbeth har fått mycket vill han helt enkelt bara ha mer. 

Omdöme: Jag är inte bekant med Macbeth sedan tidigare och jag tänker att det kanske är en fördel när det kommer till att läsa den här boken, att jag inte går in med några som helst förutfattade meningar förutom att det är Jo Nesbø som står som författare och för mig så är det förväntningshöjande nog. Jag inser dock snabbt när jag läser den här boken att det är en bok som jag både kommer att hata och att älska, den får mig att ständigt vackla i mitt omdöme men på det stora hela så är jag nog ändå underhållen. Även om jag tycker att den kunde ha kortats ner ett antal sidor. Eftersom jag inte är bekant med originalet så kan jag heller inte ge mig på en jämförelse dem emellan och jag kan heller inte se vilka karaktärer som finns med och vilka som inte finns med. Det märks ju att det finns en föregångare och att mallen över vad som kommer att hända och vilket huvudtemat kan sägas vara redan står klart. Det märks på så sätt att det blir ett så tydligt tema med maktbegäret och att dialogerna mer liknar något som skulle sägas på en teater än i verkligheten. 

Som alltid med Jo Nesbø så är det hårdkokt och blodigt, skillnaden här är att det är polisen som är korruperad och som strävar efter mer och mer makt tills deras ärelystnad blir deras fall och inte en stereotypiskt ond skurk. Handlingen utspelar sig i en fiktiv stad, ett par decennier tidigare än nutid och även om det bor människor i den här staden och det finns en annan huvudstad i landet så är det som om karaktärerna i boken utgör som en egen liten värld. Alla vanliga människor i staden blir som statister och det är nästan som om de inte finns på riktigt. Jag vet inte hur jag ska förklara det men allt förutom de platser som Macbeth besöker blir bara till kulisser. Sedan är det ju det här med dialogerna som känns väldigt teatraliska, ibland kan jag tycka att det känns överdrivet men ibland kan jag tycka att det ger en fin påminnelse till originalverket och Shakespeare. 

Jag tenderar att hylla det mesta som Jo Nesbø skriver så jag känner mig faktiskt lite partisk här. Jag har svårt att se vad jag skulle tycka om boken om det stod ett annat namn på omslaget. Det kan tyckas både orättvist och konstigt men det är lite så jag upplever min egen läsning, att jag har förväntat mig att jag ska gilla den och då gör jag bara det. Sedan vet jag att det inte är det bästa som har skrivits, att den egentligen aldrig överraskar, att vi hela tiden vet vad som kommer att hända och att den ibland känns lite överdriven eller overklig men jag kan inte låta bli att gilla det ändå. Det är helt enkelt den typen av bok som får mig att vilja sträckläsa och det är väl en känsla som man alltid strävar efter när man plockar upp en bok. 

Betyg: 4/5

Köp den här: Adlibris & Bokus

Böcker som jag tidigare har läst av Jo Nesbø:
Törst  (Harry Hole #11)
Polis 
(Harry Hole #10)
Gengångare (Harry Hole #9)
Pansarhjärta (Harry Hole #8)
Snömannen (Harry Hole #7)
Frälsaren (Harry Hole #6)
Smärtans hus (Harry Hole #4)
Huvudjägarna
Sonen
Blod på snö



#1 - Monika

Ja,men den låter ju bra :)

Svar: Mm jo jag vet inte egentligen, tror att jag är ganska förlåtande för att det är just Jo Nesbö ;)
Carolina Edvinsson