Vems resa?

Titel: Vems resa?
Författare: Stina Wirsén
Antal sidor: 32 (Inbunden)
ISBN: 97891 7803 0194
Publiceringsår: 2018
Serie: -
Originaltitel: -
Rekommenderad läsålder: 3-6 år
Första mening: "Bla bla, vattna blommorna?"

Recensionsexemplar från Bonnier Carlsen.

Handling: Lilla Hund ska åka på semester utomlands med sin pappa och Nallegrisen. På semestern träffar Lilla Hund en igelkott, men vad säger hon egentligen? Igelkott pratar ett annat språk men det går bra att leka ändå fast att de inte förstår vad den andra säger. När Lilla Hund kommer hem från semestern har det börjat två nya barn på förskolan som inte heller pratar svenska, vilken tur att Lilla Hund vet hur man leker på alla språk! 

 
Omdöme: Stina Wirsén är alltid bra och visar med den här boken att hon kommer att fortsätta att vara bra. Hon gestaltar stora känslor genom barnets perspektiv och träffar ofta rätt i synen på de vuxna. I det här fallet vill Lilla Hund ha någon att leka med men pappa och Nallegrisen har bara ögon för varandra. Då dyker Igelkott upp och efter lite trevande så kommer Lilla Hund på att det går jättebra att leka även utan att förstå vad den andra säger. Det behöver inte vara svårare än så, genom ett barns ögon. När Lilla Hund sedan kommer hem så finns självförtroendet där för att direkt börja leka med de nya barnen på förskolan som inte talar svenska. 

Det som nog fascinerar mig mest med Stina Wirséns författarskap är hur hon genom till synes så små medel skapar något så stort. Det är liksom så enkla illustrationer, så avskalad text och så korta berättelser och ändå hinner hon både fängsla och så ett frö hos läsaren samtidigt som man hinner bli berörd, antingen åt det ena eller det andra hållet. Jag känner på mig att Stina Wirsén nog kan vara en författare som delar läsare i två läger. Jag sållar mig dock till hyllningskören. Jag gillar att hon alltid tar barnperspektivet. Jag vet inte riktigt vad mer jag ska skriva för att få fram det jag vill. Egentligen vill jag nog bara att ni ska läsa den. Så jag skriver det. Kan det räcka? 


Betyg: 4/5

Köp den här: Adlibris & Bokus

Böcker som jag tidigare har läst av Stina Wirsén:
Liten
Vem bestämmer?
Du: dikter för nyfödingar
Barnvagnsbok: Bok!
Nej!
Vem stör?
Död
Vem är stor?
Dela!
Vem är död?
Vem är söt?
Titta!
Trolleri med liten skär
Vem är bäst?
Vem blöder?