Lazarus
 
Titel: Lazarus
Författare: Lars Kepler
Antal sidor: 543 (Inbunden)
ISBN: 97891 0014 2698
Publiceringsår: 2018
Serie: Joona Linna #7
Originaltitel: -
Första mening: "Ljuset från den vita himlen blottlägger världen i dess mest nakna grymhet, så som den måste ha framstått för Lazarus utanför grottan."

Handling: Det börjar med att en död man hittas i en lägenhet i Oslo där polisen också gör ett fruktansvärt fynd i en frysbox. Offret visar sig vara en dittills okänd gravskändare och trofésamlare. Några dagar senare blir Joona Linna kontaktad av en tysk kommissarie som ber honom att komma ner för att få hjälp med ett mordfall på en camping utanför Rostock. När Joona Linna pusslar ihop de båda fallen framträder en bild som gör att han får kalla kårar, det verkar som om någon är tillbaka från de döda. Joona Linna kastas tillbaka till en mardröm som han egentligen aldrig har vaknat upp från. 

Omdöme: Jag visste så fort jag fick den här boken i min hand att jag skulle vara uppbokad kommande kvällar tills boken var utläst. Helst hade jag såklart velat sitta uppe hela natten och läsa den i ett streck men förnuftet vann faktiskt den här gången. För är det något man vet med Lars Kepler så är det att boken kommer att försvinna i ett nafs eftersom spänningen inleds redan på första sidan och slutar inte förrän man tvingas slå igen sista sidan. Handlingen går i ett rasande tempo och som läsare sitter man antingen och håller andan för att det är så spännande eller också sitter man helt andfådd för att det helt enkelt är så mycket som händer på en och samma gång. Jag älskar sådana här läsupplevelser. Boken prickar in många punkter på min lista över bra ingredienser till en spänningsroman. Jag gillar att handlingen kretsar kring få karaktärer. Jag gillar att det finns seriemördare. Jag gillar att det är omänskligt mörkt. Jag gillar det höga tempot. Jag gillar att den ingår i en serie. Jag gillar helt enkelt det allra mesta!

Det som jag dock har lite svårt för är att jag knappt minns de tidigare böckerna och det gör att jag tycker att jag tappar helheten lite. Jag minns liksom inte varför Joona Linna satt i fängelse? Jag minns inte vad som hände med Disa? Jag minns ingenting av Saga Bausers liv förutom att hon är änglalikt vacker? Jag tror att det har att göra med att jag läser böckerna i ett så högt tempo att jag egentligen inte hinner ta in vad som händer eftersom jag bara vill framåt och veta hur det går, om ni hänger med på mitt resonemang? En bok som inte riktigt har det här tempot låter kanske karaktärerna växa lite mer hos läsaren? Jag vet inte men jag vet att jag har haft det problemet förr med just den här serien. 

Betyg: 4/5

Köp den här: Adlibris & Bokus

Böcker som jag tidigare har läst av Lars Kepler:
Hypnotisören (Joona Linna #1)
Paganinikontraktet (Joona Linna #2)
Eldvittnet (Joona Linna #3)
Sandmannen (Joona Linna #4)
Stalker (Joona Linna #5)
Kaninjägaren (Joona Linna #6)
Playground