Jag hatar kaniner och blommor och barn

Titel: Jag hatar kaniner och blommor och barn
Författare: Per Nilsson
Antal sidor: 32 (Inbunden)
ISBN: 9789129706680
Publiceringsår: 2018
Serie: -
Originaltitel: -
Rekommenderad läsålder: 3-6 år
Första mening:  "Vi ska gå ut."

Recensionsexemplar från Rabén & Sjögren.

Handling: Huvudpersonen i den här boken hatar kaniner, katter, blommor, fjärilar och barn. Så meninglösa. Fast gamla korvar och döda kråkor är himla gott! Men mest av allt älskar han förstås Tage, fast Tage är ett barn. Men, vem är det egentligen boken handlar om? 

Omdöme: Bara man ser titeln till den här boken så vill man ju veta vad den ska handla om, väldigt inbjudande! Som vuxen förstår jag ju direkt att det är en hund som är huvudpersonen men när man läser den som barn så är det kanske lite mer spännande? Det är ju trots allt inte helt självklart! Med hjälp av bilderna får man dock en hel del ledtrådar och är man klurig så kan man nog lista ut det ganska snart. Jag tycker att de små ledtrådarna i bilderna är väldigt snyggt gjorda. De tar liksom inte över men finns där om man tittar noga. Som ett koppel, tassavtryck eller hundschampo. Först på sista sidan avslöjas det att det handlar om en hund och då faller allt som man först tyckte var konstigt såklart på plats. Det där överraskningsmomentet fungerar ju dock bara en gång, nästa gång boken läses så vet man ju att det är en hund. Men jag tror att den uppfattas som lika rolig för det. Jag tycker kort och gott att boken är superhärlig och rolig för både stora och små, vuxna som barn. 


Betyg: 4/5

Köp den här: Adlibris & Bokus

Böcker som jag tidigare har läst av Per Nilsson:
Tvåan
Tre
Som hund som katt

Böcker som jag tidigare har läst av Lisen Adbåge: 
Samtidigt som
Halsen rapar, hjärtat slår: rim för 0-100 år
Koko och Bosse törs inte 
Dom som bestämmer
Kan man...? (Illustratör)
Tio vilda hästar: en räknesaga (Illustratör)
Hästfesten - Tio vilda hästar hittar hem (Illustratör)
Tio vilda hästar till toppen (Illustratör)
Tio vilda hästar firar jul (Illustratör)
Tre (Illustratör)
Frallan är bäst! (Illustratör)
Frallan räddar världen (Illustratör)