Olle och Bolle handlar

Titel: Olle och Bolle handlar
Författare: Charlotta Lannebo
Illustratör: Ellen Ekman
Antal sidor: 32 (Inbunden)
ISBN: 97891 2970 8516
Publiceringsår: 2018
Serie: Olle & Bolle #2
Originaltitel: -
Rekommenderad läsålder: 3-6 år
Första mening: "Hemma hos Olle och Bolle är det fridfullt."

Recensionsexemplar från Rabén & Sjögren.

Handling: Mamma har fått sovmorgon så hon erbjuder Olle och Bolle att bestämma vad de ska göra idag. De föreslår genast att de ska baka lussebullar! Men innan de kan påbörja bakningen måste de gå till affären och handla ingredienser. I affären är det svårt att vara lugn och stilla, fast att de har lovat, det är ju mycket roligare att springa omkring med en egen kundvagn. Det hela resulterar i ett härligt, svettigt, kärleksfullt och kaosartat äventyr.

 
Omdöme: En stor del av den här bokens behållning ligger i Ellen Ekmans illustrationer, jag tror inte att boken hade varit i närheten lika bra utan dem. Jag gillar verkligen vardagsrealismen och hur de små detaljerna skapar igenkänning. Hon lyckas också fånga känslor hos karaktärerna med relativt enkla medel och med hjälp av ansiktsuttrycken får texten en ännu djupare innebörd. Som på bilden ovan när mamman pulsar med en barnvagn i snöslask, rödrosig och svettig, medan barnen tycker att det bara är jättekul. Igenkänning. Det här är en sådan bok som liksom har två nivåer, en bok som både den vuxna och barnet kan tycka mycket om. För den vuxna högläsaren kan det säkert inge stor igenkänning och det är nog skönt att läsa om en familj som också har det lite kaos i vardagen. För barn är det ju ett vardagsäventyr som borde vara enkelt att relatera till, oavsett hur det brukar gå till när man själv åker och handlar. Återigen gör ju också de realistiska bilderna att det finns mycket för barnen att känna igen och prata kring. Hur ser det till exempel ut i affären där vi brukar handla? Vad är samma och vad är olikt? Kor sagt så rekommenderar jag båda böckerna om Olle och Bolle. Det behöver inte alltid vara så himla svårt. Det här känns som en bred bok som kan tilltala de allra flesta. 


Betyg: 3/5

Köp den här:  Adlibris & Bokus

Böcker som jag tidigare har läst av Charlotta Lannebo & Ellen Ekman:
Olle och Bolle är bröder (Olle & Bolle #1)

Böcker som jag tidigare har läst av Charlotta Lannebo:
Jag vill vara jordens medelpunkt

Böcker som jag tidigare har läst av Ellen Ekman:
Lilla Berlin: So last year (Lilla Berlin #1)
Lilla Berlin: Mina vänner (Lilla Berlin #2)
Lilla Berlin: Leva life (Lilla Berlin #3)
Lilla Berlin: Netflix & Chill (Lilla Berlin #5) 
Homeparty med Gudrun (Illustratör)