Pang Poff Pavlo: Om när mammor och pappor skiljer sig

Titel: Pang Poff Pavlo - Om när mammor och pappor skiljer sig
Författare: Eva Staaf
Illustratör: Clara Dackenberg
Antal sidor: 32 (Inbunden)
ISBN: 97891 2970 8615
Publiceringsår: 2018
Serie: -
Originaltitel: -
Rekommenderad läsålder: 3-6 år
Första mening:  "Nu är det i alla fall så att Pavlos mamma och pappa ska skilja sig."

Recensionsexemplar från Rabén & Sjögren.

Handling: Pavlos föräldrar ska skilja sig och dagen då han får veta det gråter hela familjen, det är helt enkelt väldigt jobbigt. Men Pavlo är ju inte ensam. Med bästa vännen Peg kan Pavlo prata om hur det känns och flera andra av hans kompisar har ju också föräldrar som har skilt sig på olika sätt. Pavlo märker så småningom att fast något helt plötsligt tar slut så betyder det ju inte att det inte kan bli väldigt bra ändå! 

 
Omdöme: Jag förstår vad den här boken är ute efter och syftet är väl bra men jag tycker tyvärr inte att det blir så bra som det kanske borde ha blivit för att nå hela vägen fram. För det första är den väldigt trogen kärnfamiljen och redan i titeln får vi veta att det endast är mammor och pappors skilsmässa som kommer att behandlas, det är med andra ord inte tal om några så kallade regnbågsfamiljer. Jag tycker också att språket lägger sig lite över barnperspektivet och särskilt bästa kompisen Peg är väldigt förnuftig och kommer med kommentarer som till och med skulle kännas lite för förståndiga även om de kom från en vuxen. Det har också blivit något slags mellanting mellan en bilderbok och en kapitelbok tycker jag och det är lite svårt att greppa vilken målgruppen egentligen är. Jag tror ju till exempel att den kan gå lite över huvudet på den typiska bilderboksläsaren. 

Det jag gillar med boken är ju som sagt att den försöker närma sig känslan av att vara någons kompis i mörkret. Det är skitjobbigt rent ut sagt men man behöver aldrig känna sig ensam, lite så. Jag gillar också att vi genom Pavlos olika kompisar får en inblick i många olika skilsmässor, att den ena inte är den andra lik. Ibland har skilsmässan föregåtts av bråk och ibland inte, ibland är det någon som har skilt sig en gång medan en annan har gjort det fyra gånger och ibland träffar någon bara sin mamma på helgen och så vidare. Inget målas ut som rätt eller fel och alla känslor som kommer med en sådan här situation är okej att känna.


Köp den här: Adlibris & Bokus

Böcker som jag tidigare har läst av Clara Dackenberg:
Hemma hos Harald Henriksson (Illustratör)