Brun flicka drömmer

Titel: Brun flicka drömmer
Författare: Jacqueline Woodson
Antal sidor: 334 (Inbunden)
ISBN: 97891 2715 9266
Publiceringsår: 2018 (Original: 2014)
Serie: -
Originaltitel: Brown Girl Dreaming
Första mening: "Jag föds en tisdag på universitetssjukhuset i Columbus, Ohio, USA - ett land som slits mellan svart och vitt."

Handling: Det här är Jacqueline Woodsons memoarer om hur det är att växa upp som svart flicka i USA på 1960- och 1970-talet. Hon skildrar sin uppväxt i både South Carolina och New York och sitt sökande efter att höra hemma någonstans. 

Omdöme: Jag är väldigt svag för böcker som är skrivna på fri vers så utifrån det var det ju ganska givet att jag skulle gilla den här. Jag har dock lite svårare för barndomsskildringar men här har jag verkligen inga problem med det alls. Vi får en inblick i hur det är att växa upp på 1960- och 1970-talet utifrån ett barns perspektiv och vilka begränsningar som fortfarande existerar och hur nära de svartas historia ligger i tiden. Skildringen kommer aldrig med några pekpinnar utan författaren har verkligen varit sitt eget barndomsjag troget genom att inte låta upplevelserna färgas av det vuxna perspektivet. Det känns äkta, trovärdigt och sant. Personligen så tycker jag att känslorna förstärks när boken är skriven på fri vers, det ger en helt annan konstnärlig frihet och eftersom vi bara får ta del av ögonblick av författarens liv så blir hela boken väldigt koncentrerad trots sitt rika omfång. Det här är verkligen ett skolexempel på en bok som man läser för njutnings skull och där kunskap kommer på köpet. Genom den här boken får jag som läsare ta del av en livshistoria och ett perspektiv som jag annars väldigt sällan kommer nära. Tänk vad böcker kan göra. Jag kommer aldrig att kunna förstå men jag kan komma lite närmare. Jag har inte läst något annat av den här författaren men utifrån enbart den här boken så kan jag tycka att hon är väl värd ALMA priset som hon mottog 2018. 

Betyg: 4/5

Köp den här: Adlibris & Bokus