Chinos tjocka kinder

Titel: Chinos tjocka kinder
Författare: Maria Nilsson Thore
Antal sidor: 39 (Halvklotband)
ISBN: 97891 7803 1078
Publiceringsår: 2018
Serie: -
Originaltitel: -
Rekommenderad läsålder: 3-6 år
Första mening:  "- Titta på mig! Titta hela tiden! ropar Chino högst upp från toarullarna." 

Recensionsexemplar från Bonnier Carlsen.

Handling: Alla gillar Chino! Hon är så rolig och kan så mycket och har så mycket energi och hittar på så förträffliga lekar och har så tjocka kinder! Med sin stora personlighet och positiva energi sprider hon mycket glädje i hamsterburen. Men det är inte alla upptåg som uppskattas av kompisarna. Som när Chino stoppar in alla frön från matskålen i sina kinder så att de andra knappt får några alls. Då känns det att det är något som skaver.


Omdöme: Alla i hamsterburen älskar Chino men jag älskar Maria Nilsson Thore. Illustrationerna är som alltid fantastiska! Det är en ganska söt berättelse med det klassiska budskapet att man måste dela med sig och inte roffa åt sig allt själv. Det är viktigt att tänka på andra och inte bara på sig själv. Illustrationerna fyller hela uppslagen och går i liknande färgskala genom hela boken. Den enda gången det förekommer något som mer liknar en bildserie är när Chino äter upp alla frön och vi får se hur skålen går från full till nästan helt tom. Personligen hade jag gärna sett att Chino aldrig hade benämnts som 'hon' utan jag kan tycka att det hade kunnat vara upp till läsaren att tolka. En hamster är ju relativt könsneutral och namnet Chino ger ju heller inga direkta indikationer och jag kan tycka att författaren hade kunnat fortsätta på det spåret? Det tillför ju inte berättelsen något att vi vet att Chino är en hon, eller? Det enda skulle eventuellt vara att det finns en liten poäng i att låta en tjej vara ledaren och den som de andra ser upp till. Annars är det ju som sagt en väldigt fin bok och jag är ju helt såld på illustrationerna. Texten är sparsmakad och även det gillar ju jag. Det finns inget onödigt, texten för handlingen framåt och illustrationerna kompletterar med det som texten då inte behöver uttrycka. Jag gillar den! 


Betyg: 4/5

Köp den här: Adlibris & Bokus

Böcker som jag tidigare har läst av Maria Nilsson Thore:
Vem ser Dim? 
Livet på en pinne
Bus och Frö på varsin ö
Alla tre inne på förskolan Ärtan
Alla tre ute på förskolan Ärtan
Alla tre vill leka två
Alla tre har fruktstund
Alla tre gräver en grop
Alla tre slutar med napp
Alla tre på förskolan
Lämnad ensam (Illustratör)
Något lurt (Illustratör)
Måste du! (Illustratör)
Innan jag fanns (Illustratör)
Utslängd från zoo (Illustratör)
Ett super-duper-mega-fantastiskt campingäventyr (Illustratör)