Offer

Titel: Offer
Författare: Sharon Bolton
Antal sidor: 441 (Pocket)
ISBN: 97891 7645 8303
Publiceringsår: 2016 (Original: 2008)
Serie: -
Originaltitel: Sacrifice
Första mening:  "Att hitta liket kunde jag nog klara av, det var omständigheterna kring det som fick mig att tappa fattningen."

Handling: Tora har nyligen flyttat till Shetlandsöarna med sin man Duncan som kommer därifrån. Hon hade räknat med ett ogästvänligt klimat, både sett till väder och omgivning, men hon hade inte räknat med att gräva upp ett lik på sin egen tomt och därigenom blottlägga inte bara en avskyvärd legend utan också flera mörka hemligheter. Tora blir personligt engagerad i fallet med det uppgrävda liket och tänker inte sluta med sin efterforskningar förrän sanningen har kommit fram i ljuset. Även om det innebär fara för hennes eget liv. 

Omdöme: Ni vet att jag brukar ha lite svårt för när karaktärer i böcker genomför privatspaningar och kommer fram till saker som polisen inte har kompetens att göra själva. Det är dock inte det som jag har störst problem med när det kommer till den här boken för det tycker jag ändå fungerar förhållandevis bra den här gången. Tora arbetar som läkare och har av naturliga skäl tillgång till en hel del rapporter och information om människor i form av sjukhusjournaler. Det känns liksom trovärdigt. Det som jag tycker är kämpigast med boken är omfattningen av alla detaljer. JAg behöver inte veta exakt hur det går till när polisen genomför sökningar efter lik på en bit mark eller hur ett lik bryts ned i torv till skillnad från jord. Jag bryr mig inte om hur det görs utan bara att det görs. Det känns lite för mycket som att författaren verkligen vill skylta med sin kunskap på området och övertyga läsaren om att det verkligen är trovärdigt att det kan gå till på det här sättet. Jag som läsare är dock inte så kritiskt inställd i min läsning, jag utgår från att det jag läser är sant och sedan om det skulle skarvas lite med något så skulle jag aldrig reagera över det ändå eftersom jag utgår från att författaren vet mer om att tidsbestämma när ett lik blev mördat än vad jag gör. Jag behöver liksom inte ha en exakt redogörelse. Jag tycker helt enkelt att det blir för mycket information.

Det här med att det är så mycket fakta gör också att den känns alldels för lång. Jag kom på mig själv med att börja skumläsa och även om man skulle hoppa över några sidor så skulle man liksom inte missa något. Det är inte riktigt så jag vill ha mina deckare, jag vill gärna att spänningen ska hålla i sig nästan konstant. Jag kommer att ge Sharon Bolton fler chanser, inte minst för att jag redan har ytterligare en bok av henne i bokhyllan. Det här är dessutom hennes debut om jag har förstått det hela rätt så det är ju fullt möjligt att det bara blir bättre och bättre. Det jag gillar mest med boken är såklart att den utspelar sig på Shetlandsöarna, mer intressant miljö finns väl knappt att finna? 


Betyg: 2/5

Köp den här: Adlibris & Bokus



#1 - Monika

Jag avskyr när det känns som att författaren försöker briljera med sina kunskaper. Research är bra, men man behöver inte ta med allt i boken. Har denna oläst i hyllan...