The Mars Room
 
Titel: The Mars Room
Författare: Rachel Kushner
Antal sidor: 342 (Inbunden)
ISBN: 97891 8885 9730
Publiceringsår: 2019 (Original: 2018)
Serie: -
Originaltitel: -
Första mening: "Kedjenatten infaller en gång i veckan, på torsdagar."

Recensionsexemplar från Bookmark Förlag.

Handling: The Mars Room är nattklubben där Romy arbetade som strippa innan hon mördade en man och fick dubbla livstidsstraff som hon nu avtjänar på en högsäkerhetsanstalt för kvinnor. Det är en hård, sjuk och smutsig tillvaro men inget drabbar Romy så hårt som när hon förlorar vårdnaden om sin son och därmed inte längre kan kontakta honom.  

Omdöme: Det tog mig flera dagar att läsa enbart femtio sidor av den här boken och jag var många gånger redo att ge upp den, den kändes bara tungläst. Men sedan hände något, lite som i ett trollslag, och jag kom på mig själv flera gånger med att tänka på boken och karaktärerna i andra sammanhang. Det måste ju betyda något tänkte jag och gav den en sista ärlig chans. Det var ett bra beslut! Trots att jag har lite svårt för den rent språkligt eftersom jag tycker att den är onödigt tillkrånglad och trots att det egentligen inte finns något som driver handlingen framåt vad jag kan se (?) och trots att jag nog är mer intresserad av karaktärerna runtomkring snarare än huvudpersonen så har ändå den här boken något som gör att jag sugs in i dess speciella värld. Jag kan inte säga vad det är, för egentligen är det ju ganska mycket som jag inte gillar med den, men kanske beror det på att vi får en inblick i en ganska "ful" värld och att personporträtten känns väldigt råa och ärliga. Det förskönas inte, det förmildras inte och på sätt och vis tycker jag att det är ganska skönt. Jag gillar också att författaren har valt att måla kvinnorna i fängelset med gråskalor vilket gör att de på sätt och vis både känns som offer och förövare. Det är inte meningen att vi ska tycka synd om dem men å andra sidan är de också offer för omständigheterna och den miljö där de är födda och uppvuxna. 

Det är en bok som kräver lite tålamod och engagemang i och med att det inte är en bok som kittlar nerverna och som har ett driv som gör att man bara vill läsa vidare. Däremot är den väldigt psykologiskt intressant och jag tror att det här är en bok som skulle passa perfekt till bokcirkeln. Det finns mycket hos de olika karaktärerna att diskutera och vad jag har sett på Goodreads så verkar boken dela läsarna i två läger, de som älskar och de som hatar, och sådant i sig är ju intressant. Jag ställer mig nog trots detta någonstans i mitten för även om det är en bok som jag förmodligen kommer att minnas och tänka på under en tid framöver så tyckte jag att den var lite för krånglig och framförallt överskuggas nog mitt betyg av att vi hade en väldigt tuff start den här boken och jag. 

Betyg: 3/5

Köp den här: Adlibris & Bokus