I de lugnaste vatten
Titel: I de lugnaste vatten
Författare: Viveca Sten
Antal sidor: 313 (Pocket)
ISBN: 97891 7503 4997
Publiceringsår: 2015 (Original: 2008)
Serie: Morden i Sandhamn #1
Originaltitel:  -
Första mening:  "Det var alldeles stilla, så rofyllt som det bara är på vintern, när skärgården tillhör den bofasta befolkningen och sommarens högljudda gäster ännu inte tagit öarna i besittning." 

Handling: En het julimorgon mitt under turistsäsongen flyter en manskropp inlindad i fisknät iland på Sandhamn i Stockholms skärgård. Till en början antar polisen att det antingen rör sig om en olycka eller ett självmord då inget tycker på något annat men när ytterligare en kropp hittas någon vecka senare med koppling till mannen börjar polisen ana oråd och öppnar en mordutredning. Thomas Andreasson blir den som leder utredningen då han har lokalkännedom och äger ett fritidshus på en av de närliggande öarna. Fallet visar sig blir svårlöst då det inte verkar finnas något uppenbart motiv samtidigt som pressen från olika håll ökar på en snabb lösning för att inte påverka turismen till semesteridyllen. 

Omdöme: När jag går tillbaka i arkivet så verkar det som att jag faktiskt inte har läst något av Viveca Sten tidigare. Jag har nog tänkt att böckerna faller lite i samma fack som Camilla Läckberg, Mari Jungstedt eller Sofi Sarenbrant och efter att ha läst min första bok så måste jag nog ändå säga att min fördom stämmer. Även om Viveca Sten faktiskt lyckas med att gestalta karaktärer som inte är uppenbart irriterande. Hon håller helt enkelt privatspaningen på en lagom nivå. Likaså avvägningen mellan polisarbete och privatliv känns helt okej, även om jag kanske hade sett lite mer polisarbete och lite mindre redogörelse över maträtter som serverades men det är ju en smaksak om man gillar den där "diskbänksdeckaren" eller inte och jag är ju lite mer åt det skitiga och mörka hållet än att vardagsbekymmer kring livspusslet får ta plats. 

Det är en väldigt lättläst, snabbläst och underhållande bok som nog passar perfekt som semesterläsning. Jag som aldrig har besökt Stockholms skärgård blev väldigt sugen på att åka dit i sommar och då särskilt besöka Sandhamn såklart. Det jag kanske inte gillade lika mycket var att att det var lite för lätt att lista ut mördare och motiv i förväg. Jag hade direkt en känsla för vad det skulle röra sig om för motiv och då var det heller inte så svårt att lista ut vem som skulle kunna vara den skyldiga. Om man behöver något lättläst i hängmattan i sommar så kan jag absolut rekommendera den här serien. Jag kommer i alla fall att även läsa nästa del så småningom. 


Betyg: 2/5

Köp den här: Adlibris & Bokus