Dubbelliv
 
 
Titel: Dubelliv
Författare: Flynn Berry
Antal sidor: 236 (Inbunden)
ISBN: 97891 7799 0345
Publiceringsår: 2019
Serie: -
Originaltitel: A double life
Första mening: "En man kommer gående runt en krök i stigen."

Recensionsexemplar från Louise Bäckelin Förlag.

Handling: Claire är en hårt arbetande läkare som lever ett stillsamt liv i London. Hon är också dotter till en misstänkt mördare, men det är det inte många som vet om och hon är noga med att hålla den delen av sitt liv för sig själv. För nästan trettio år sedan bröt sig någon in i huset där Claire och hennes familj bodde. Barnflickan hittades brutalt mördad och Claires mamma var svårt skadad. Senare hittades Claires pappas bil övergiven med blodfläckar på sätet, men ingen har sett honom sedan dess. Det var så Claires pappa blev en av Englands mest ökända brottslingar. När polisen en dag ringer och säger att de har fått ett tips om var hennes pappa kan uppehålla sig rämnar Claires noggrannt uppbyggda fasad och hon är beredd att göra vad som helst för att få reda på sanningen, om hennes pappa är en mördare eller en oskyldigt anklagad man.

Omdöme: Det var väl egentligen inget större fel på boken men jag upplevde den bara som så himla intetsägande och tråkig, det hände liksom ingenting? Huvudpersonen Claire försöker under hela boken förstå sin pappas agerande och leta rätt på honom och när detta sedan väl sker blir det liksom ett väldigt abrupt slut på hela historien? Det ges ju inga förklaringar alls! Eller är det jag som har missat något väldigt fundamentalt? Jag tänker att min inställning också kan bero på att jag hade förväntat mig en thrillerliknande läsupplevelse men att det liksom blev lite mer en vanlig roman. Karaktären Claire känns genomgående väl uppbyggd med både bra och dåliga sidor och med något slags mystiskt mörker runt sig som gör att man som läsare inte riktigt litar på henne vilket alltid är intressant. Jag gillar ju huvudpersoner som är målade i gråskalor och som man inte riktigt vet vart man har dem. Tyvärr stannar det lite där och jag känner att jag hade behövt någon slags vändning eller twist på det hela för att mitt intresse runt Claire som person skulle fortsätta att upprätthållas.

Jag får lite samma känsla av den här boken som av Flynn Berrys debut Sargad. Det är ingen bladvändare utan mörkret puttrar liksom lite under ytan. Huvudpersonen är någon som vi inte helt och hållet kan lita på och precis som i förra boken blir det ett väldigt abrupt slut. En författare där vi verkar få det man kan förvänta sig med andra ord.


Betyg: 2/5

Köp den här: Adlibris & Bokus

Böcker som jag tidigare har läst av Flynn Berry:
Sargad