Julia gillar djur
 
 
Titel: Julia gillar djur
Författare: Eva Eriksson
Illustratör: Lisa Moroni
Antal sidor: 32
ISBN: 97891 7803 3539
Publiceringsår: 2019
Serie: Julia #8
Originaltitel: -
Rekommenderad läsålder: 0-3 år
Första mening: "Julia gillar djur."

Recensionsexemplar från Bonnier Carlsen.

Handling: Julia gillar verkligen djur och i den här boken undersöker hon både stora och små djur i sin närhet, tamdjur såväl som vilda djur och insekter.


Omdöme: Jag ska vara helt ärlig och säga att jag hade noll koll på att den här boken skulle vara annorlunda gentemot de andra böckerna om Julia. Det känns som att den här boken passar en något äldre målgrupp och att den mer kan liknas vid en faktabok än de tidigare böckerna. Det är fortfarande Julia som står i fokus men den här gången är boken uppdelad i olika kapitel, eller vad man ska kalla det, som alla berör fakta om djur på något sätt. Först är det hur djuren känns, sedan vad de äter, hur de bajsar, var de bor och så vidare. Tack vare att det är djur som även väldigt små barn känner igen så passar den nog ett ganska brett åldersspann. Min 1,5 åring gillar verkligen böckerna om Julia och kanske särskilt Julia äter allt och Julia hämtar strumpor och i den här gillar han såklart att härma och peka på de olika djuren. När han blir lite äldre kan jag tänka mig att han kommer att bli mer intresserad av att faktiskt få veta vad det står också.

Sedan måste man ju bara nämna illustrationerna också som gör att djuren ser ut att vara det sötaste jag någonsin har sett! Älskar särskilt hästarna! Sammanfattningsvis gillar jag verkligen den här boken som kan ses som barnets första faktabok om djur. Faktan ligger på en lagom nivå, det är enkelt språk, världens gulligaste bilder och en variation rent layoutmässigt som gör att det finns mycket att titta på vid varje uppslag.


Köp den här: Adlibris & Bokus

Böcker som jag tidigare har läst av Lisa Moroni och Eva Eriksson:
Julia gömmer sig
Julia hämtar strumpor
Julia sätter sig
Julia säter allt
Julia på stan
Julia hjälper till
Julia busar

Böcker som jag tidigare har läst av Lisa Moroni:
Kurrans skatt
Kurran och Pigan räddar en liten
Nisse & Nora rymmer (Illustratör)
Nisse & Nora plåstrar om (Illustratör)
Nisse & Nora tejpar (Illustratör)
Guldskatten (Illustratör)

Böcker som jag tidigare har läst av Eva Eriksson:
Räven och tomten (Illustratör) 
Mamman och den vilda bebin (Illustratör) 
Älskade lilla gris (Illustratör) 
Max bil (Illustratör)
Max kaka (Illustratör)
Max lampa (Illustratör)
Max potta (Illustratör)
Max boll (Illustratör)
Max blöja (Illustratör)
Max balja (Illustratör)
Max napp (Illustratör)
Max nalle (Illustratör)
Det var tur/ Det var synd: det här är historien om vad som inte hände (Illustratör)