Jag ger dig solen
 
Titel: Jag ger dig solen
Författare: Jandy Nelson
Antal sidor: 380 (Danskt band)
ISBN: 97891 8663 4575
Publiceringsår: 2014
Serie: -
Originaltitel: I'll give you the sun
Första mening: "Det är så här allt börjar."

Handling: Jude och Noah är tvillingar men kanske så olika som två personer kan vara, även om båda drömmer om att bli konstnärer. Men när familjen drabbas av en stor tragedi är det som om allt förändras och rollerna blir ombytta. Tre år senare är Jude den enda som tycks ha någon förhoppning om att kunna hålla ihop familjen och det är också hon som fortsätter att kämpa för sin dröm om att bli konstnär trots att allt verkar tala emot henne. Men när hon träffar en excentrisk skulptör som ska hjälpa henne med hennes konstprojekt är det som om bitar börjar falla på plats och tidigare dolda hemligheter ser sanningens ljus. Sakta börjar tvillingarna förstå vad som egentligen har hänt, och vad som är viktigt.

Omdöme: Jag Älskade författarens debutbok Himlen börjar här och då är det klart att förväntningarna blir ganska höga även på nästa bok. De var så pass höga att jag köpte den här så fort den kom ut, att den sedan blev stående oläst i bokhyllan i nästan fem år är väl en annan sak. Mina läsintentioner var goda även om resultatet inte blev vad jag hade tänkt mig. Dock måste jag säga att jag blev lite besviken på den här, jag fick liksom inget flyt i läsningen och den kändes bara så väldigt lång. Det är egentligen inget fel på den utan den innehåller karaktärer som känns verkliga och en handling som borde engagera men det är något med den som ändå skaver, kanske är det att författaren försöker lite för mycket? Jag gillar som sagt båda huvudpersonerna och tycker att författaren har lyckats porträttera dem så att de känns mänskliga, med båda bra och dåliga sidor och beslut som leder till både positiva och negativa effekter. Men kanske att de blir lite för mycket ibland? (Precis så som jag känner med John Greens karaktärer - att de blir lite för litteraturanpassade och fyndiga?) Det kan också vara att jag valde den här boken i en fel tid i mitt liv, förmodligen är svaret så enkelt.

Jag gillar ju trots allt som sagt karaktärerna och jag gillar även att alla bifigurer bär på en egen historia vilket gör att Noah och Jude hamnar i ett riktigt sammanhang. Jag gillar att det finns ett genomgående sorgligt stråk i hela boken. Jag gillar att konst och kultur får ta en så pass stor plats. Jag gillar helt enkelt allt egentligen? Förutom att det kändes som att jag läste och läste men aldrig riktigt kom någonstans?

Betyg: 4/5

Köp den här: Adlibris & Bokus

Böcker som jag tidigare har läst av Jandy Nelson:
Himlen börjar här