Marionetten
 
Titel: Marionetten
Författare: Daniel Cole
Antal sidor: 425 (Inbunden)
ISBN: 97891 1308 6910
Publiceringsår: 2019 (Original: 2018)
Serie: Fawkes & Baxter #2
Originaltitel: Hangman
Första mening: "Det finns ingen Gud."

Handling: Det har gått arton månader sedan de bestialiska Trasdockemorden men ärren hos de inblandade finns för alltid kvar och fortfarande kan det dyka upp copycatliknande fall. Emily Baxter blir kallad till ett möte med CIA och FBI just av den anledningen, att det har skett ett mord på Brooklyn Bridge som agenterna tolkar har en koppling till Trasdockemorden. Emily Baxter är dock tveksam men när hon får höra vem offret är börjar tvivlet gro, men hur kan han vara tillbaka? Och varför har offret ordet Bete inristad på bröstet? Och vem är det egentligen som håller i trådarna?

Omdöme: Det här är nog både den första och den enda gången som jag känner att det borde ha varit mer tillbakablickar till den förra boken och händelserna i den. Deckare i serier tenderar ju att ha samma karaktärer men olika fall i varje bok men här var handlingen så tydligt kopplad till det som hände i den förra boken, vilket jag såklart inte minns någonting av. Det refererades ständigt till karaktären Wolfe och han har tydligen gjort något väldigt uppseendeväckande men trots att jag läste Trasdockan tidigare i år så kan jag inte minnas vad han gjorde som var så speciellt? Och just det där att det ständigt refererades till Trasdockemordet gjorde att det blev lite av ett genomgående störningsmoment för mig under läsningen. Jag hade väl kunnat friska upp minnet genom att googla men ska man verkligen behöva göra det? Det visade sig ju sedan att utredningen i den här boken inte alls hade särskilt mycket gemensamt med Trasdockemordet så den tråden tyckte jag att man kunde ha släppt lite tidigare och istället låtit den här boken vara mer fristående.

Jag upplevde tydligen också förra boken som en riktig bladvändare vilket jag inte gjorde den här gången. Jag tror dock att det kan bero på att jag irriterade mig så mycket på att jag inte kunde minnas vad som hade hänt tidigare att jag inte fick något särskilt flyt i läsningen. Författaren har heller inte jobbat särskilt mycket med karaktärerna utan de är ganska platta i den meningen att de är stereotypiska poliser som lever med sitt jobb och som inte kan balansera det med familjeliv eller för den delen ha någon social kontakt utanför polishusets väggar. Man kan väl säga att boken gjorde mig lite besviken helt enkelt.

Betyg: 2/5

Köp den här: Adlibris & Bokus

Böcker som jag tidigare har läst av Daniel Cole:
Trasdockan (Fawkes & Baxter #1)