Älskade barn

Titel: Älskade barn
Författare: Romy Hausmann
Antal sidor: 373 (Inbunden)
ISBN: 97891 8890 1248
Publiceringsår: 2019 
Serie: -
Originaltitel: Liebes Kind
Första mening: "Första dagen förlorar jag all känsla för tid, min värdighet och en kindtand."

Recensionsexemplar från Bokförlaget NoNa.

Handling: Långt inne i skogen ligger en fönsterlös stuga och därinne styrs Lena och barnens liv helt av fadern. Måltider, toalettbesök och läsning följer strikta tider och övervakas med pedantisk noggrannhet. Han skyddar familjen från alla faror "där ute" och ser till att barnen - födda och uppväxta i fångenskap - alltid har en mor som ser efter dem. En dag lyckas Lena fly men mardrömmen tar inte slut för det. Det är kanske nu den egentligen börjar på allvar, för fadern vill ha tillbaka det som tillhör honom. 

Omdöme: Ibland när jag får recensionsexemplar hemskickat så kan jag bli lite nervös inför vad jag ska tycka om boken. Man vill ju väldigt gärna gilla böcker man läser och man vill ju kanske särskilt gilla och skriva positiva omdömen om böcker som man får. Det här var en sådan bok som jag tänkte skulle vara lite av en chansning och därför var jag inte alls beredd på den läsupplevelse som det faktiskt blev, för herregud vad bra den här var! Jag vet egentligen inte vad jag ska skriva för det här är en sådan bok som nog är bäst när man vet så lite som möjligt om handlingen. Så i princip kan ni sluta läsa mitt omdöme här och istället börja läsa boken. Den är spännande från första till sista sidan, den innehåller oväntade vändningar och twister och när jag trodde att jag hade en aning om vartåt det barkade så ändrades hela spelplanen. Historien berättas utifrån ett par olika perspektiv och man har hela tiden i baktanke att någon av dem ljuger eller att allt i alla fall inte riktigt står rätt till med deras redogörande över det inträffade men som läsare får man pusselbit efter pusselbit presenterad för sig och när man kommer till slutet så känns det bara så himla enkelt, hur hade jag inte kunnat lista ut det liksom? Kort sagt så rekommenderar jag verkligen den här boken till alla som gillar psykologiska thrillers eller spänningsromaner. 

Det här är också en sådan bok som är så pass spännande att man inte vill lägga den ifrån sig. Den har korta kapitel och noga utströsslade cliffhangers som gör att man tänker att man bara vill läsa ett kapitel till och ett kapitel till och ett kapitel till och innan man vet ordet av så är klockan alldeles för mycket. Sådana läsupplevelser älskar man ju. Tycker också att den känns lite filmisk på något sätt? Kanske kommer vi att få se en version på bioduken framöver? Jag håller det i alla fall inte som helt otroligt. 


Betyg: 4/5

Köp den här: Adlibris & Bokus