Daisy i kedjor

Titel: Daisy i kedjor
Författare: Sharon Bolton
Antal sidor: 416 (Pocket)
ISBN: 97891 8844 7319
Publiceringsår: 2017 (Original: 2016)
Serie: -
Originaltitel: Daisy in chains
Första mening: "Min älskade! När jag tänker tillbaka på de ögonlick i mitt liv som berett mig störst njutning - den gången jag lyckades ta mig uppför en omöjlig klippvägg, den gången jag såg månen gå upp över havet en juldagsmorgon, första gången min hund såg snö - förblekanr de alla vid sidan av den sekund när jag såg in i dina ögon och insåg att du älskade mig."

Handling: Hamish Wolfe är dömd för tre mord på unga kvinnor och han kommer att sitta inspärrad resten av livet. Trots detta får han flera hundra beundrarbrev av kvinnor som säger att de älskar honom och det har till och med startats en grupp som ska försöka bevisa hans oskuld. Maggie Rose är advokat och bästsäljande true crime-författare och hon åtar sig endast fall som hon vet att hon kommer att vinna. Hamish vill ha Maggie som sin advokat och han vill att hon får honom fri men för att kunna göra detta måsta han lägga sitt liv och öde i hennes händer. 

Omdöme: Sharon Bolton är alltid Sharon Bolton och hittills har det alltid varit bra och det är ju en författare som man kan räkna med levererar, i alla fall av det jag hittills har läst. Den här boken är inget undantag. Men man blir ju också lite bortskämd, man vill ju gärna att det ska kännas lite mer än vad det gör. Det blir liksom aldrig nervkittlande, jag blir inte överrumplad och på det stora hela tycker jag att den är lite långsam. Allt det som annars brukar ingå i en kriminalroman har redan hänt. Morden har redan begåtts, mördaren sitter i fängelse och allt borde vara frid och fröjd men det är ju nu den här berättelsen tar vid. Det är klart att det gör den lite annorlunda och det är klart att det är lite spännande att inte veta om rätt man sitter i fängelse eller inte, är han skyldig eller oskyldig? Men jag dras liksom inte riktigt med och jag kan inte peka på vad det beror på. Sharon Bolton håller intresset uppe genom att strö ut lite ledtrådar och cliffhangers men jag har trots detta aldrig svårt att lägga ifrån mig boken. Jag tror som sagt att jag bara har blivit bortskämd och att mina förväntningar är lite för höga. 

Det är välskrivet, det är något annorlunda och eget, det vältras inte i mord och blod och det är spännande till absolut sista sidan när upplösningen kommer. Det här är en bok som levererar det den ska, så är det. 

Betyg: 3/5

Köp den här: Adlibris & Bokus

Böcker som jag tidigare har läst av Sharon Bolton:
Offer
Dödsdömd
Ond skörd