Mellan oss

Titel: Mellan oss
Författare: Sandra Beijer
Antal sidor: 182 (Inbunden)
ISBN: 97891 2716 3119
Publiceringsår: 2019
Serie: -
Originaltitel: -
Första mening: "Jag börjar gnissla tänder i mitten av juli."

Handling: Minna är övertygad om att hennes liv kommer att ta en ny vändning i rätt riktning bara hon får börja högstadiet. Hon tar asvstånd från sin gamla bästis, går i klackar och är beredd att klättra i den sociala statusen. I den nya klassen blir hon kompis med Milou och Elin som delar samma drömmar som Minna. De drömmar om popularitet, den första kyssen och en ny vuxnare värld. Men högstadiets komplicerade regler kräver fingertoppskänsla och snart har Minna, Milou och Elin navigerat rakt in i skottlinjen. De slungas ner till botten av hierarkin utan att själva förstå hur det gått till.

Omdöme: Jag vill ju så gärna älska det här och kanske är det för att jag så väldigt gärna vill tycka om det som jag har lite svårt för det. Det blir för mycket press och stress och mina förväntningar hamnar långt uppe i skyarna. Jag tycker att Sandra Beijer är en jättebra i skribent i bloggformat och i krönikor så varför har jag då så svårt att fastna för hennes böcker? Jag gillade också när hon skrev för Storytel, en liten tap-story som finns att finna i deras app Stories by Storytel, så den rekommenderar jag att ni laddar ner gratis och läser. Så kanske gillar jag henne mer i lite nyare format eller i lite kortare längder. I en hel bok blir det kanske lite för mycket av det goda rent språkmässigt. Sandra Beijer skriver vackert, poetiskt och lite tillkrånglat - därför kan jag tycka att boken trots att den inte är så lång blir lite tungläst. 

Sandra Beijer är bara sex år äldre än mig men när man är tonåring är det ju en livstid. Jag antar att hon har utgått från sin egen tonårstid i den här romanen och den skiljer sig ganska mycket från min egen. Jag märker att hon medvetet har utelämnat detaljer som hade kunnat spika fast ett visst årtal, så som till exempel musik och låtar men jag tycker mig ändå ana ett visst 90-talsskimmer över det hela. Jag gillar ämnet hon har valt att skriva om och jag kan på en del plan även känna igen mig, det här med gränsen mellan barn och tonåring. Särskilt episoden när huvudpersonen "glömmer bort sig" och börjar uppmuntra till lek på skolgården satte sig verkligen hos mig. Sedan är det ju så att tonårstiden upplevs väldigt olika och många kanske har svårt att relatera till vikten av den sociala statusen och att det kändes som om livet gick under om man inte fick chansen att umgås i "rätt kretsar" eller för den delen få sin första kyss. Och så de äldre killarna som gör narr av yngre tjejer. 

Så på många plan är det en väldigt bra roman som stundtals känns i magen men samtidigt är det återigen något med språket som gör att den blir tung, svår och långsam. Det är väl helt enkelt så att jag och Sandra Beijer inte riktigt passar ihop rent språkmässigt i bokformat. Men däremot kommer jag att fortsätta att följa och beundra henne på andra plattformar! 


Betyg: 3/5

Köp den här: Adlibris & Bokus

Böcker som jag tidigare har läst av Sandra Beijer: 
Det handlar om dig
Allt som blir kvar
Juan-les-Pins (Novell)
Snälla svara (Novell)


#1 - Alice

Bra recension! Hjälpte mig att bli klar med min recension! Tack för alla bra tankar.

Svar: Kul att höra!
Carolina Edvinsson