Om jag bodde någon annanstans

Titel: Om jag bodde någon annanstans
Författare: Alex Howes
Antal sidor: 32 (Inbunden)
ISBN: 97891 2716 1283
Publiceringsår: 2019
Serie: -
Originaltitel: -
Rekommenderad läsålder: 3-6 år
Första mening: "Om jag bodde någon annanstans skulle jag inte behöva gå och lägga mig."

Recensionsexemplar från Natur & Kultur.

Handling: Ibland kan man bli trött på att vuxna säger åt en vad man ska göra hela tiden, som att städa upp sitt rum eller äta sina grönsaker, och då kanske man börjar drömma om att på på en plats någon helt annanstans. Kanske långt ut i rymden på en plats där man kan sväva fritt och tyngdlöst? Men kanske kommer man då på att det kommer att kännas lite tomt framåt kvällen och kanske önskar man då ändå att man bodde lite närmre? Ja, kanske ytterligare lite närmare? Eller närmare bestämt ... hemma hos sig själv?

 
Omdöme: Det här är en bok med väldigt sparsmakad text men med ett fint budskap. Att gräset kanske inte alltid är grönare på andra sidan, att borta är bra men hemma är bäst eller att man saknar inte kon förrän båset är tomt. Typ. Jag gillade Alex Howes tidigare bok Vem är vilse? då jag tyckte att den var lite smårolig. Den här gången är det mer allvar och jag hade nog hoppats på att den skulle beröra mig mer. För även om budskapet är fint, texten är sparsmakad och inte innehåller några övertydligheter så hade jag nog ändå gärna sett att man hade jobbat med texten lite mer, gjort den lite mer åt det poetiska hållet. Bildkompositionen är å andra sidan genomtänkt och finurlig på samma gång. Att huvudpersonen åker ut i rymden gör att bilden zoomas ut ju längre från hemmet man kommer och när insikten sedan kommer om att det kanske vore bra att vara lite närmre ändå så zoomas bilden in igen tills vi är tillbaka där allt började. På det stora hela en helt okej bok utifrån en fin idé men jag hade kanske hoppats på lite mer i och med att förväntningarna var ganska höga från den förra boken som jag varmt rekommenderar. 


Betyg: 3/5

Köp den här: Adlibris & Bokus

Böcker som jag tidigare har läst av Alex Howes: 
Vem är vilse?