Tassemarker
Titel: Tassemarker
Författare: Ebba Berg
Illustratör: Alexander Jansson
Antal sidor: 32 (Inbunden)
ISBN: 97891 2715 9549
Publiceringsår: 2019
Serie: -
Originaltitel: -
Rekommenderad läsålder: 3-6 år
Första mening: "

Recensionsexemplar från Natur & Kultur.

Handling: Det här är en berättelse om en liten människa som förlorar sin trygghet, när en vuxen försvinner och blir onåbar. Barnet get sig ut för att leta och hamnar i tassemarkerna. Tassemarker är vildmark, ödemark. Obygd och ödsliga utkanter. Det kan vara djupt inne i skogen, långt ute på vidderna, längst in i mörkret eller på yttersta spetsen. Förr i tiden sa människor tasse om något de var rädda för. Tassemarker kan också vara det okända landskap dit en människa, ibland en som är den viktigaste i ens liv, kan förirra sig och försvinna. En som kanske kan återvända eller hittas, men inte utan att man sökt, i hopp och i rädsla. Tills man själv bett om att bli hittad.

 
Omdöme: Okej, det här är en bilderbok som gör ont och som känns och som är helt fantastisk. Det här är en bok med sparsam text på vers eller rim eller vad man nu vill kalla det och det gör att det finns utrymme för fri tolkning av vilka de här människorna är och vad som har hänt och vad de gör och vad deras relation är till varandra och vad hela boken egentligen handlar om. Man får helt enkelt utgå från sig själv i läsningen och det är det som gör att jag tycker att den är så spännande och så fantastisk. Jag tolkar boken som att det är ett barn som har en mamma som är den viktigaste personen i barnets liv. Men av någon anledning blir mamman onåbar och försvinner. Jag tolkar det som att hon försvinner i psykisk mening och inte i fysisk, hon finns kvar men hon är inte närvarande. Barnet ger sig ut för att leta och i slutet så finner de varandra men först när barnet själv ber om att bli hittad. Mamman säger då till barnet "Jag hade inte hittat mig, om jag inte funnit dig." vilket jag tolkar som att barnet är det viktigaste i mammans liv och att det är tack vare barnet som hon inte gick vilse inom sig själv. Det är svårt att förklara men boken har helt klart gjort ett stort intryck på mig. En bok som går att tolka utifrån vad man själv behöver eller vill läsa. Jag tolkade mammans försvinnande som psykisk men det kan lika gärna tolkas som en faktiskt flykt eller ett bokstavligt försvinnande. Det kanske inte alls är en mamma utan en kompis eller ett storasyskon eller någon annan vuxen. En bilderbok med många bottnar och många tolkningsmöjligheter.


Betyg: 4/5

Köp den här: Adlibris & Bokus

Böcker som jag tidigare har läst av Alexander Jansson:
Monster, spöken och kanelbullar