Vi måste till jobbet
Titel: Vi måste till jobbet
Författare: Pija Lindenbaum
Antal sidor: 36 (Inbunden)
ISBN: 97891 7813 0979
Publiceringsår: 2019
Serie: -
Originaltitel: -
Rekommenderad läsålder: 3-6 år
Första mening: "Det är jag och Musse och Elin i rummet."

Recensionsexemplar från Lilla Piratförlaget.

Handling: I boken får vi följa tre barns lek, från rummet och ut i vida världen. Det ska jobbas, handlas, åkas tåg och slåss mot en häxa för i leken kan ju vad som helst hända när som helst. Det är en lek som ibland är våghalsig, ofta rolig och alltid på allvar. 

 

Omdöme: En lite speciell bok. En väldigt mycket Pija Lindenbaum-bok! Pija Lindenbaum är en författare och illustratör som verkligen har hittat en egen stil som gör att hennes böcker utmärker sig bland andra. De är lätta att känna igen till utseendet och rent innehållsmässigt är de alltid på barnens nivå. Jag gillar det! Just den här är speciell av den anledningen att vi kommer in i barnens lek, vi får tillträde till ett rum som vi annars som vuxna bara är åhörare till. Det är krångligt med barns lekar på många sätt, de byter kulisser och hoppar i tiden och ser samband som vi helt saknar och det är helt andra regler i leken än vad det är i verkligheten. Men på något sätt förstår ändå alla inblandade i leken hur den ska lekas och alla går med på premisserna och reglerna. Plötsligt ska det åkas till jobbet, sedan handlas, sedan åkas tåg och så plötsligt kliver en elak häxa in som måste övervinnas och så vips är man tillbaka hemma på rummet igen. Rent språkligt är det som om Pija Lindenbaum har lyssnat till barn och kopierat deras dialoger rakt av, det känns helt enkelt väldigt äkta. Jag läste den för min snart tvååring och hans betyg var att vi skulle läsa den igen. Och igen. Och igen. Han fastnade särskilt för när barnen skulle skrämma häxan och ropar "Huff! Huff!" - det krävs inte mycket för att roa en tvååring men det krävs att det är någon som har blicken för barnen. Inte en ny favorit av Pija Lindenbaum för mig kanske men kommer säkert att läsas många gånger här hemma.


Köp den här: Adlibris & Bokus

Böcker som jag tidigare har läst av Pija Lindenbaum:
Doris drar
Jag hämtar nappen
Gittan och Gråvargarna
Gittan och Fårskallarna
Siv sover vilse
Kan jag med
Pudlar och Pommes
Bidde det då? - Sagan om mäster Skräddare