Ville klär på sig & Vera dags att sova

Titel: Ville klär på sig & Vera dags att sova
Författare: Katarina Ekstedt
Illustratör: Lovisa Blomgren
ISBN: 97891 8854 9792 & 97891 8854 9785
Publiceringsår: 2019

Recensionsexemplar från Triumf förlag.

Handling: Böckerna om Ville och Vera beskrivs som vardagsäventyr för de minsta och just de här böckerna handlar om att ta på sig kläder själv och att gå och lägga sig. Stor igenkänning för de allra yngsta med andra ord. 


Omdöme: Den här nya barnboksserien om Ville och Vera är ett samarbete mellan bokförlaget Triumf och Akademibokhandeln vilket innebär att böckerna endast går att köpa i Akademibokhandelns fysiska butiker under de första sex månaderna. Det kan vara bra att veta. Böckerna i sig då? Jag är inte överväldigande förtjust men jag har läst dem tillsammans med min snart tvååring och även om det inte har blivit nya favoriter (beror såklart till stor del på mig) så har han suttit och lyssnat utan problem. Det är ju tacksamt med böcker som ger väldigt små barn en upplevelse av igenkänning. De brukar ju tycka att det är roligast att läsa om saker som de känner igen och det är också lättare att då prata kring bilderna. Illustrationerna är färgglada och perspektivet är utifrån barnet, vilket gör att vi bara ser de vuxnas fötter och ben vilket är en härlig ingång. En finurlig detalj som jag gillar är att illustratören lyckas få böckerna att hänga ihop genom små detaljer som att det finns foton av Ville och Vera i respektive bok. Om man ska se till representation och normer så lever både Ville och Vera med en mamma och en pappa. Barnens kläder upplever jag som ganska könsneutrala med mycket färg och mönster, vilket känns väldigt rätt i tiden. Så även om jag inte är överförtjust så är det ändå en helt okej bok för de allra yngsta. 


Böcker som jag tidigare har läst av Katarina Ekstedt: 
Kaj lär sig rida