Vargasommar
 
 
Titel: Vargasommar
Författare: Hans Rosenfeldt
Antal sidor: 381 (Inbunden)
Publiceringsår: 2020
Serie: Hannah Wester #1
Originaltitel: -
Första mening: "Mossan och riset slöt sig om henne där hon låg på sidan."

Handling: En varg hittas död i skogen och vid en närmare undersökning visar det sig att den har rester av en människa i magen. Hannah Wester, som arbetar vid Haparandapolisen, förstår direkt att det här inte kommer att bli en utredning som liknar någon annan. Den döde som vargen ätit av kan snart kopplas till en blodig knarkuppgörelse i Finland. Men hur hamnade han i skogen utanför Haparanda? Och vart har knarket och pengarna tagit vägen? Hannah och hennes kollegor börjar vända på alla stenar för att ta reda på vad som hänt. Men tiden är knapp, det finns andra som är på jakt efter bytet. Som ryska Katja. När hon dyker upp drabbas staden av flera oväntade och brutala händelser.

Omdöme: Nu var det ett tag sedan jag läste den här boken. Gillar icke när jag inte skriver ett omdöme med en gång för nu när det har gått ett tag har jag ju också tappat ett par tankar om den och om läsningen. Det tog ett tag att komma in i läsningen då det ändå var en del karaktärer och problem att sätta sig in i och kanske var det en nackdel att jag tänkte att den skulle vara lite mer som författarens serie om Sebastian Bergman, lite mer action och fart och driv. Den här boken upplevde jag som lite långsammare. Men också betydligt snyggare skriven. Jag gillar kapitlen när vi får ta del av staden Haparandas perspektiv eller genom hennes ögon, det känns annorlunda och lite speciellt och en detalj som gör att man kommer ihåg boken bättre. Jag gillar också när man fick aningar om vad som kommer att ske, glimtar av karaktärer som ännu inte är med i berättelsen men som man får en skymt av i ett tidigare skede. Det gör att det känns väldigt genomarbetat och åter igen som något som jag inte har läst förut. Gillar också att den känns så himla norrländsk med genomarbetade karaktärer som faktiskt känns som riktiga personer. 

Betyg: 3/5

Köp den här: Adlibris & Bokus & Omnible

Böcker som jag tidigare har läst av Hans Rosenfeldt:
Lärjungen (Sebastian Bergman #1)
Det fördolda (Sebastian Bergman #2)
Fjällgraven (Sebastian Bergman #3)
Den stumma flickan (Sebastian Bergman #4)
De underkända (Sebastian Bergman #5)
En högre rättvisa (Sebastian Bergman #6)