Feber
 
 
 
 
Titel: Feber
Författare: Johan Brännström
Antal sidor: 376 (Inbunden)
ISBN: 97891 7775 1236
Publiceringsår: 2020
Serie: -
Originaltitel: -
Första mening: "Hon drar irriterat tummen över hjulet till tändaren."

Handling: Mikaela Sköld är inrikesreporter på Sveriges största nyhetsbyrå och ensamstående mamma till tolvåriga Vanja. Hon tvingas lämna sin febersjuka dotter ensam hemma och när hon kommer hem från jobbet är Vanja spårlöst försvunnen. Polisen har inte mycket att gå på, men Mikaelas egna efterforskningar pekar mot Darknet den dolda delen av nätet. Hennes sökande efter dottern tar henne allt djupare ned i en febrig och farlig värld, så mörk och depraverad att hon inte kunnat föreställa sig den i sina värsta mardrömmar. Och någonstans på nätet finns en klocka som tickar ned om tjugofyra timmar startar nästa show i The Red Room. Vågar du titta?

Omdöme: Varför läser jag bara superduperpositiva omdömen om den här boken? Är det ingen som reagerar på att huvudpersonens agerande är helt osannolikt? Jag vet inte om jag reagerar så pass starkt för att jag själv har väldigt små barn men vilken mamma går till exempel ut på krogen och dricker sig full eller går på fotografiska med en kompis för att kolla en utställning eller går och lägger sig och sover för att sedan vakna helt utvilad när hennes dotter är försvunnen sedan flera dagar!? Och de dessutom har hittat blodiga kläder? Förstår inte. (Vill knappt skriva detta men är det för att det är en man som har skrivit boken?) Någon annan måste ju också ha reagerat över detta?

Jag tycker också att det var svårt att på riktigt lära känna karaktärerna, känna att de var riktiga människor. Som den här polisen som jag nu inte ens minns namnet på som styrde större delen av spaningen? Han har fru och två barn men absolut ingen personlighet? Annars var boken såklart väldigt lättläst, språket flöt på bra och även om jag inte satt med andan i halsen någon gång så kändes det som en hyfsat bra bladvändare.


Betyg: 3/5

Köp den här: Adlibris & Bokus & Omnible



#1 - Cissi - Bokstunder

Nu hade jag inte tänkt läsa boken men det du skrev gjorde mig totalt övertygad om att jag valt rätt. Nej, jag skulle inte heller förstå ett sånt beteende och jag minns att jag störde mig på något liknande i Keplers Hypnotisören när ett av barnen var borta och mamman "roade" sig med lite annat.