Allt jag säger är sant
Titel:Allt jag säger är sant
Författare: Lisa Bjärbo
Antal sidor: 234 (inbunden)
ISBN: 9789129680164
Första mening: "En gång var jag ett sådant där barn som fick vuxna i lekparken att skaka på huvudet och sucka."
 
Alicia är sexton år, snart sjutton,
har en kaxig attityd och är säker på
att hon är menad till något större.
Hon ska göra stordåd!
 
Men det gör man inte i ettan på gymnasiet
genom att lösa ekvationer som saknar mening,
så hon hoppar helt enkelt av skolan.
Går bara därifrån och ångrar sig inte det minsta.
 
Hon får jobb på ett kafé,
flyttar in hos sin mormor
och träffar en grekisk gud,
tror hon baserat på hans utseende.
 
Men med det plötsliga vuxenlivet
kommer också ansvar som hon inte
är riktigt redo för.
 
 
Jag tyckte bra om den här boken.
Rent språkligt var den okej,
även om det kunde bli lite krystat ibland
med lite väl inställsam humor på sina ställen.
Det bästa var nog karaktären Alicia själv,
en frisk fläkt med en tjej med stort självförtroende
som går sin egen väg utan att vilja anpassa sig.
Även relationen till hennes mormor är fint beskriven.
 
Jag vet inte vad mer jag kan, ska eller borde skriva om den.
Det är en bra ungdomsbok helt enkelt.
 
 
Betyg: 4/5
 
 
Köp den här: Adlibris & Bokus & CDON
 
 
Böcker som jag tidigare har läst av Lisa Bjärbo: