Eld
Titel:Eld
Författare: Mats Strandberg & Sara Bergmark Elfgren
Antal sidor: 634 (inbunden)
Första mening: "Solljuset sköljer in genom rummets höga fönster och blottlägger varje gammal smutsfläck på de vita vävtapeterna."
 
De Utvalda tonåringarna i Engelsfors
som ska förhindra jordens undergång
genom att kämpa mot demoner
har nu börjat sitt andra år på gymnasiet.
 
Och de tampas inte bara med magiska krafter
och korrupterade råd utan även
med helt vanliga tonårsproblem.
 
Som olycklig kärlek, känslan att vilja slå sig fri,
ibland vilja vara mer vuxen än vad man är
och ibland tvärtom vara mer barn än vad man är.
 
Det jag inte gillar med den här boken
är att alla ungdomar är så stereotypiska
och representerar varsitt "sätt att vara".
Hon som klär sig annorlunda och har kontakt med socialen.
Hon som mobbar och vill ha status.
Hon som blir mobbad och har en mamma som inte ser.
Hon som gömmer sig bland böckerna.
Hon som alltid blir för full.
 
Däremot gillar jag att det är just vardagliga problem
samtidigt som det är magiska världar och trollkonster,
det gör att även sådana som inte är fantasyfantaster kan relatera.
 
Den här boken tycker jag dessutom är snäppet vassare än den tidigare
och varför vet jag egentligen inte, kanske hade jag för höga förväntningar sist.
Jag gillar också att de slåss mot en sekt den här gången och inte en ensam person.
Däremot är själva upplägget med demoner som styr och tar över lite väl likt.
 
Jag börjar dessutom känna lite mer sympati med karaktärerna,
den förra boken väckte mest irritation men ju mer man läser
desto mer lär man känna dem och förstår varför de gör de val som de gör.
Jag kommer definitivt att läsa den sista delen också!
 
 
Betyg: 3+/5
 
 
Köp den här: Adlibris & Bokus
 
 
Böcker som jag tidigare har läst av Strandberg & Bergmark Elfgren:
Cirkeln