Sjöjungfrun
Titel: Sjöjungfrun
Författare: Camilla Läckberg
Antal sidor: 358 (pocket)
Första mening: "Han hade vetat att det förr eller senare skulle komma fram i ljuset igen."

En man har försvunnit spårlöst i Fjällbacka
och ingen vet vart han finns,
om han är död eller levande.

Så småningom hittas han
fastfrusen i isen.

När det framgår att fyra av hans vänner
har fått anonyma hotbrev skickade till sig
tror man att mördaren har mer död i sikte.


Jag gillar inte Camilla Läckberg.
Jag gillar inte författare som säljer ut sig,
som blir komersiella, som skriver för pengar.
Jag gillar dessutom inte när karaktärerna
redan har fått ett ansikte genom annan media,
som i det här fallet en Tv-serie
med skådespelare som jag tycker är fel.

Kanske gick jag in i boken med fel inställning
men jag kan ändå säga rent objektivt
att det inte är den bästa bok hon har skrivit.

Men om ni läser den, snälla
låt mig veta om ni stör er på Erica i boken?
Det skulle vara kul att veta
om det fanns någon som inte gör det.