Rymd utan stjärnor
Titel: Rymd utan stjärnor
Författare: Jonas Moström
Antal sidor: 428 (pocket)
Första mening: "Han står stilla och håller andan."
 
Överläkare Pia Fjällstedt försvinner
under mystiska omständigheter på sjukhuset.
Det blir inget vanligt fall för krimenalinspektör Sofia Waltin
eftersom Pia Fjällstedt även är hennes faster.
Hon tvingas vaja på tråden mellan
yrkesliv och privatliv.
 
Liknande problem har kollegan Johan Axberg
när hans nya flickvän blir misshandlad av sin exman
och när dessutom hans bästa vän Erik Jensen
som också är läkare på sjukhuset
där Pia Fjällstedt försvann visar sig vara mer insyltad
än vad han först vill erkänna.
 
Jag minns att jag tyckte bra om Jonas Moströms debutbok
det är mycket mer än vad jag kan säga om den här.
Jag hade svårt att läsa ut den,
den var seg och smått på långtråkig.
Det hände inte särskilt mycket som förde historien framåt.
 
Det aktuella temat i boken är dödshjälp
och med det ämnet skulle man kunna göra mycket mer
än bara en halvtaskig deckare, temat kom i skymundan.
 
Betyg: 2/5
 
Böcker som jag tidigare har läst av Jonas Moström: