Vårlik
Titel: Vårlik
Författare: Mons Kallentoft
Antal sidor: 432 (pocket)
Första mening: "Var är du, pappa?"

Kriminalinspektör Malin Fors
står framför sin mors kista
när ett lågt muller bryter tystnaden.

Några minuter senare får hon ett samtal
och hon beger sig genast till stora torget i Linköping
där hon möts av en syn
som hon aldrig hade kunnat förbereda sig på.
Det är glassplitter, krossade blommor,
utspridda grönsaker, en trasig barnsko
och en duva som pickar i något rött.
Tystnaden är öronbedövande.

En bomb.
Kommer det att hända igen?


Jag gillar Malin Fors
mindre och mindre för varje bok.
Hon ser bara problem överallt i privatlivet
och i den här boken har hennes "samtal"
med de döda tagits ett steg för långt.

I den här boken får man äntligen
reda på hemligheten som hennes mamma har burit på
och som det har hymlats mycket om i de tidigare bäckerna,
utan att avslöja vad den handlar om
så kan jag säga att jag blev grymt besviken.
Inte alls vad jag hade tänkt mig!

Fast det som stör mig mest
är nog hennes reaktion på det hela.
Ni får läsa och bedöma själva.

Jag hade förväntat mig mer
av Mons Kallentoft och det är främst därför
som betyget blir så pass lågt.


Betyg: 2/5

Böcker som jag tidigare har läst av Mons Kallentoft:
Midvinterblod
Höstoffer