Fjällgraven
Titel:Fjällgraven
Författare: Michael Hjorth & Hans Rosenfeldt
Antal sidor: 425 (inbunden)
Första mening: "Hon hette Patricia den här gången."
 
Två vänninor är ute i fjällen för att vandra
när de plötsligt gör en makaber upptäckt,
sex skelett ligger nedgrävda
varav två av dem är barn.
Kvällstidningarna kallar det för massgrav.
 
Riksmordskommisionen kallas såklart in
och de beger sig upp till fyndplatsen.
Identifieringen visar sig dock inte bli så lätt,
ingen verkar vara saknad.
 
Samtidigt undersöker en journalist
en mycket underlig asylutvisning
som visar sig vara hemligstämplat,
något som aldrig tidigare har hänt.
 
 
I den här boken lägger författarduon mer fokus
på relationerna mellan karaktärerna än själva morden,
den storyn är dessutom inte så bra
så det gör mig ingenting.
 
Sebastian Bergman visar mer mänskliga känslor,
Billy blir helt plötsligt en intressant karaktär,
Jennifer är ingen jag vill se mycket mer av
och Vanja har jag tröttnat på vid det här laget..
Men trots mycket gnäll nu så gillar jag det där gänget.
 
Det som är skönt också är att man snabbt kan ta till sig karaktärerna
även om det var en tid sedan jag läste om dem så kommer minnet tillbaka snabbt,
jag menar hur många namn från böcker har man inte i huvudet?
 
Så för att sammanfatta så är det en mycket bra bok
och om det hade varit en bättre mordhistoria
så hade den kammat hem ett högre betyg.
 
 
Betyg: 3/5
 
 
Köp den här: Adlibris & Bokus
 
 
Böcker som jag tidigare har läst av Hjorth & Rosenfeldt