Stum sitter guden
Titel:Stum sitter guden
Författare: Anna Jansson
Antal sidor: 216 (pocket)
Första mening: "I det kalla gryningsljuset dansade snöflingorna."
 
I den lilla staden Kronköping utanför Uppsala
hittas en man hängd i en snara med ett spjut genom bröstet
och bredvid honom hänger sex djur upphängda
på liknande bestialiska sätt.
 
Ett liknande mord skedde för nio år sedan
med kopplingar till nordisk mytologi,
men mördaren hittades sedan förkolnad
efter att ha kört in sin egen bil i en bergvägg.
Identifierad med hjälp av tandkort.
 
Maria Wern blir påkopplad till fallet
och i takt med att hon blir mer indragen
desto mer ter sig hennes liv till att likna en mardröm.
 
 
Det här är Anna Janssons debutbok.
Jag ville läsa den första i serien om Maria Wern.
 
Språket är inte det bästa.
Utropstecknen är alldeles för många
och meningarna uppstyckade.
 
Jag kan även tycka att handlingen
på något sätt blir lite för mycket.
Lite för mycket av allt.
Lite som en Hollywoodfilm.
 
Däremot är de vardagliga karaktärerna faktiskt bra gestaltade.
Maria Wern har ett familjeliv som jag inte alls irriterar mig på
lika mycket som karaktärerna hos Camilla Läckberg eller Karin Wahlberg.
 
Överlag, en helt okej svensk deckare.
 
 
Betyg: 3/5
 
Böcker som jag tidigare har läst av Anna Jansson:
 
Köp boken här: Adlibris & Bokus