Och bergen svarade

Titel: Och bergen svarade
Författare: Khaled Hosseini
ISBN: 978 91 46 224280
Antal sidor: 361 (inbunden)
Första mening: "Visst. Ni vill höra en saga och då ska jag berätta en."
 
Handling: Syskonen Pari och Abdullah lever i en fattig by någonstans i Afghanistan inte långt från Kabul. Deras pappa är en sådan berättare som kan få även de mest otroliga sagor att verka levande, men när han berättar om ett monster som kommer till byar för att ta barn önskar Abdullah att den sagan hade fått förbli just en saga. För när fadern inte längre kan försörja sin familj tvingas han att sälja Abdullahs lillasyster Pari och det är med en saknad som ingen annan kan förstå de tvingas leva vidare sina liv.
 

Omdöme: Det börjar med en saga och fortsätter nästan lite som en saga, berättelsen om Abdullah och Pari. Tills vi som läsare får möta alla andra öden som deras berättelse också har rört vid och det är även då som jag tycker att boken tappar fokus lite. Jag blir förvirrad och förstår inte riktigt hur alla dessa livsöden ska flätas samman eller om de ens spelar någon roll för att berättelsen ska kunna fortsätta framåt, jag kan fortfarande inte säga om jag tycker att vissa personliga öden borde få ha spelat en så pass stor roll i boken. Det är ju Pari och Abdullahs liv jag vill veta om, inte deras morbrors arbetsgivares hyresgästs mammas kompis barn? I slutet av boken visar det sig att vi faktiskt kommer att få ägna förvånansvärt lite utrymme åt just Abdullah.
 
Det är mycket som kretsar kring familjer också, i diverse olika konstellationer och betydelsen av dessa. Jag håller med om att familjen är viktig och till stor del formar den människa man växer upp till att bli, men att fysiskt känna avsaknad av en bror man inte minns har jag väldigt svårt att tro på. Det blir för mycket vidskeplighet för mig. Sedan kan jag tycka att hela boken genomsyras av en sådan godhet, även om vissa karaktärer kan ses som egoistiska så porträtteras de som om de har skäl till att vara det eller att det ska vara förståeligt. Jag saknar väl helt enkelt lite mörker i boken, men å andra sidan är jag väl lite cynisk.
 
Språkligt är det en helt fantastisk bok, såklart. Spänningen uteblir dock och det blir mest en släkthistoria som spelas upp. Jag säger inte att den är dålig men jag säger att jag hade förväntat mig mer.
 
 
Betyg: 3/5
 
Köp den här: Adlibris & Bokus & Cdon
 
Böcker som jag tidigare har läst av Khaled Hosseini:
 
 
 
 
 
#1 - Caroline - Bland böcker

Den här läste jag för någon vecka sedan, och jag håller med dig. Jag undrade också vad vissa delar hade för betydelse i det stora hela!? Det var många bitar som inte tillförde något till den huvudsakliga berättelsen.

Svar: Ja precis. Det var inte det att karaktärerna var ointressanta eller så, det var som du säger bara det att de inte tillförde särskilt mycket vad jag kan se..
Carolina Edvinsson

#2 - Monika

När jag läser denna så ska jag tänka på vad du har skrivit, så är jag beredd :)

#3 - Linda

Jag har planerat att läsa alla hans böcker men nu tvekar jag.