Lex bok
 
Titel: Lex bok
Författare: Sara Kadefors
Antal sidor: 327 (Inbunden)
ISBN: 97891 8702 7512
Första mening: "Jag läste i tidningen en gång om fobier."
 
Handling: Lex går sista året på gymnasiet och är trött på betygshetsen, hetsen att vilja något, hetsen att vara tvingad till att ha en ambition, hetsen om utseendet och all hets som existerar i samhället överhuvudtaget. Hon protesterar mot allt genom att förbli passiv, genom att aktivt inte bry sig. En dag bestämmer hon sig dock för att starta en blogg som den påhittade personen Maya. På bloggen skriver hon texter om Mayas trasiga barndom och om hur det går till när man revolterar mot samhället. Bloggen växer och besökarantalet ökar, till sist blir Lex den ledarfigur hon aldrig haft ambitionen att vara genom Maya. Folk lyssnar på vad Maya har att säga, trots att hon inte existerar i verkligheten...
 
 
Omdöme: Det kan nog sägas vara en regel att jag gillar att läsa om negativa människor som hatar livet men eftersom varje regel har ett undantag, så blir Lex bok mitt undantag. För även jag har en gräns för hur mycket cynism jag klarar av att läsa och när den dessutom kommer från en artonåring blir jag bara less. Minst lika less som Lex själv är i boken. Sådär negativ kan man bara inte vara när man är arton år? Hon har knappt upplevt någonting i livet och ändå hatar hon allt som det innebär. 
 
Jag tycker att Lex är en barnslig unge som vägrar att ta ansvar och jag irriterar mig något outgrundligt på henne just därför. Jag tycker synd om Lex mamma och hennes bästa vän Jonathan som måste stå ut med Lex negativitet som hon i princip sprider likt ett moln runt sig. Oftast är hon rent ut sagt elak. På något plan skulle jag kunna ta att en fjortonåring spyr galla runt sig och hatar hela världen, men en artonåring borde ha vuxit ifrån det. En artonåring borde snarare vara i ett stadie i livet där man inte vill leva på sin mammas ekonomi för resten av livet, något som Lex gärna gör. Men fördömer mammans nya kille Bruno för. Det sker heller ingen nämnvärd förbättring av personligheten hos Lex, det är snarare andra som får anpassa sig efter hennes nycker än att hon försöker att få andra att acceptera henne för den hon är. Så eftersom den här karaktärsutveckligen i princip helt saknas fortsätter jag bara att irritera mig på Lex ända till sista sidan.
 
Handlingsmässigt är den okej och rent av aktuell, hur många bloggdrottningar har vi inte som unga människor ser upp till och vill efterlikna på både gott och på ont? Men för kunna vara någon med makt att förändra måste man även synas, något som Lex alterego Maya gör gärna. Jag hade gärna sett att Lex insett hur lika hon och Bruno egentligen är, Lexnämner det någon gång men slår ifrån sig tanken. De tycker båda synd om sig själva, de kryddar båda sanna historier, de lever på Lex mamma rent ekonomiskt, de bryr sig inte om något annat än den egna skaparprocessen och så vidare. Det känns som om boken saknar någon sorts slutsats? Det är ingen som lär sig något nämnvärt av sina misstag.
 
Språkligt tycker jag att den är bra även om det ibland hänger på en skör tråd när det kommer till dialogerna som inte sällan inte känns helt trovärdiga. De engelska uttrycken osm ungdomsförfattarna (ingen nämnd ingen glömd) har börjat slänga sig med förekommer såklart även i denna bok och ibland får det mig att reagera negativt men oftast passerar de förbi utan att jag tar någon som helst notis om dem. Då är de bra gjorda och jag inser att jag också är en del i den hemska generationen som tycker att vissa engelska ord är självklara i det svenska språket eftersom det inte finns någon svensk bra motsvarighet. (Klart att det gör!)
 
 
Betyg: 2/5
 
Köp den här: Adlibris & Bokus & Cdon
 
Böcker som jag tidigare har läst av Sara Kadefors:
Sandor slash Ida
 
#1 - Nilmas Bokhylla

Aj aj, det var inget bra betyg.. ska läsa den inom kort!

#2 - Monika

Jag trodde jag var alldeles ensam om att tycka att Lex var en ovanligt barnslig och egocentrisk 18-åring. Ett tag var jag rädd för att 18-åringar kanske är sådana nu för tiden. Men det är de väl inte?

Svar: Nu är vi i alla fall minst två (: Ne, det hoppas jag inte..
Carolina Edvinsson

#3 - Jonna Lindberg

Kul att läsa vad du tyckte! Själv gillade jag den här boken mycket. Jag håller med om att hon är sjukt negativ och det är störande stundtals, men jag tycker att det finns så mycket annat som är positivt med boken.

Svar: Jo, det blir lätt så att när jag skriver en recension direkt efter att jag läser den så är den lite präglad av vredesmod över de negativa sakerna och de bra sakerna hamnar tyvärr ofta i skymundan då.. Egentligen borde jag nog låta boken vila några dagar innan jag recenserar den :)
Carolina Edvinsson