Jag är den som skall komma
 
Titel: Jag är den som skall komma
Författare: Johanna Nilsson
ISBN: 978 91 37 13782 7
Antal sidor: 219 (inbunden)
Första mening: "Mitt namn är Bernice, i efternamn Carlson."
 
Handling: Bernice blir träffad av blixten och säger sig ha mött FaderModer som hon har skrivit kontrakt med om att frälsa världen, precis så som hennes bror Jesus försökte göra. Läkarna på psykiatrin säger att hon befinner sig i en djup psykos efter att ha fått ett missfall och förlorat sin dotter. Är Bernice Messias eller är hon galen? Bernice finner en lärjunge i form av sin mentalvårdare Sami och tillsammans försöker de sprida budskapet om att Messias är här genom Youtube. Så småningom rymmer de från sjukhuset för att komma närmare människorna.
 
 
Omdöme: Boken är skriven ur ett Jag-perspektiv och det gör att man som läsare kommer oerhört nära Bernice och hennes sjukdom, så nära att jag ibland undrar om det hon upplever kanske faktiskt är sant. Hennes syn på världen blir min syn på världen. Och det skadar ju inte att Johanna Nilsson använder ett språk som ingen annan författare lyckas med att göra, varenda mening känns så välformulerad utan att för den delen vara övergenomtänkt. Hon skriver precis så som jag vill kunna skriva.
 
Men även om  boken är välskriven och gör att jag som läsare kommer så nära Bernice så är det något som saknas för att jag på riktigt ska sugas in i berättelsen och bli sådär berörd som jag vet att Johanna Nilsson kan beröra. Jag vet inte om det beror på att det händer relativt lite i boken, att den är ganska kort eller att det är ett religiöst tema som gör att jag inte riktigt kommer in i handlingen.
 
Jag känner själv att den här recensionen blev väldigt rörig och att det inte framkommer så tydligt vad jag egentligen tycker om boken, om den är bra eller dålig, men sanningen är nog den att jag inte riktigt vet själv vad jag tycker. Den är absolut inte dålig! Men den är heller inte fantastiskt bra, eller jo på sätt och vis men ändå inte. Ja, ni ser jag kan inte ens skriva att den är bra. Läsvärd? Ja, det är den helt klart!
 
Betyg: 3/5
 
Köp den här: Adlibris & Bokus & Cdon