Springfloden
 
Titel: Springfloden
Författare: Cilla & Rolf Börjlind
ISBN: 978 91 1 304168 1
Antal sidor: 442 (inbunden)
Första mening: "Nivåskillnaden mellan ebb och flod är normalt fem till tio centimeter vid Hasselvikarna på Nordkoster, utom när det är springflod."
 
 
Handling: Olivia Rönning är 23 år och studerar vid polishögskolan, under sommaren har alla i klassen fått ett frivilligt uppdrag i att studera ett cold case lite närmare. Olivia bestämmer sig för att kolla upp ett ouppklarat mord ute på Nordkoster, ett fall som bland annat hennes pappa arbetade med under sin tid vid polisen.
Offret är en ung kvinna som dessutom är gravid, förövarna verkar vara tre till antalet och det enda vittne som fanns till morder var en nioårig pojke. Olivia tar fram så mycket uppgifter hon bara kan utan att få tillgång till det tidigare materialet, men när hon vill prata med en viss Tom Stilton tar det stopp. Ingen verkar veta vart han finns, eller också är det något som de inte vill berätta.
 
Samtidigt verkar det vara en grupp ungdomar som har som fritidsintresse att förfölja och slå ner hemlösa samtidigt som de filmar och lägger upp det på Internet. Dessutom får vi följa en högt uppsatt affärsman när han plötsligt blir upprigd av sitt förflutna och en liten pojke som hamnar under gatan när han försöker hjälpa sin mamma att tjäna pengar till hyran.
 
 
Omdöme: Det är många trådar som ska knytas ihop i handlingen som man kan se i beskrivningen ovan men det är ingen konst för radarparet Börjlind som har stor erfarenhet, inte som renodlade författare kanske men väl som manusförfattare till bland annat filmerna om Beck. För även om det är många trådar som flyter parallelt för att sedan mötas och sedan skiljas så tapar jag inte bort mig som läsare en enda gång. Men visst gäller det att hänga med i det relativt snabba tempot, korta styckena och många karaktärerna men det är som sagt inga problem.
 
Däremot kan jag tycka att det blir lite för många onödiga karaktärer som får agera läsarnas ögon och öron ibland. Vissa hänger bara med i en sida eller två för att sedan försvinna. Det kan ju hända att de får spela en större roll i nästkommande böcker men det vet jag ju som sagt inte nu. Det märks även att det är planerat för en serie för det är mycket som hålls hemligt om det förflutna och man får inte riktigt lära känna karaktärerna så som man kanske skulle vilja göra, men jag antar att de kommer att växa med tiden. Dessutom har jag inga som helst problem med hemligheterna för det gör bara att jag ser fram emot nästa bok ännu mer! (Bara det inte blir en helt värdelös hemlighet som blottas, som Kallentoft som höll på Malin Fors föräldrars hemlighet i flera böcker och så visade det sig att den inte alls var speciellt häpnandsväckande för serien)
 
Så ja, jag tror att det här är en bra början på en lång serie om Olivia Rönning och Tom Stilton. Jag hoppas bara inte att jag börjar irritera mig på Olivia Rönning, tenderar ofta att ogilla när en utomstående (här en högskoleelev) plötsligt löser fall och hittar nya ledtrådar som ingen erfaren kriminalkommisarie tidigare har hittat eller tänkt på. Tom Stilton däremot, han verkar vara en man i min smak när det kommer till kriminalromaner!
 
 
Betyg: 3+/5
 
Köp den här: Adlibris & Bokus & Cdon
 
 
#1 - Emeli

Usch för värdelösa hemligheter. Skall ge mig på Keplers Sandmannen snart och tror den kan vara förlösande angående Joonas svårmod. Men är rädd det inte är så saftigt jag förväntar mig.

Svar: Men Sandmannen är jättebra! Tyckte i alla fall jag. Och ja, dina frågor kommer nog att redas ut :)
Carolina Edvinsson