Vem är du egentligen Mr Gatsby?

Titel: The Great Gatsby
Författare: F. Scott Fitzgerald
ISBN: 97801 40620 184
Antal sidor: 188 (pocket)
Första mening: "In my younger and more vulnerable years my father gave me some advice that I've been turning over in my mind ever since."
 
Handling: Nick Carraway flyttar till Long Island för att bli aktiemäklare och även om han kommer från en välbärgad familj så är det ingenting mot den nya världen han kastas in i. Han blir granne med Mr Gatsby som har en palatsliknande bostad och där det hålls storslagna fester mest hela tiden. Och det är Nick Carraways iakttagelser som vi som läsare får ta del av.
 

Omdöme: En klassiker som skrevs 1925 men vars handling nästintill skulle kunna utspela sig idag. Jag kommer inte att göra någon djupare analys av boken dels för att det redan finns så mycket skrivet kring den att det bara är att googla om man är nyfiken och dels för att det här inte är något skolprojekt. Gatsby kommer från ingenstans men jobbar sig uppåt aka lever enligt den amerikanska drömmen. Men allt är bara yta och ett spel för galleriet och när det väl kommer till kritan kan pengar inte väga upp för den kärlek han förlorat. Visst skulle väl det kunna vara ett ämne att skriva om även in på 2000-talet?
 
Trots att det är en väldigt kort bok så tycker jag att den innehåller väldigt mycket, om man nu kan förklara det så. I början hade jag dock svårt för den och tyckte att den var tungläst men när jag hade vant mig så gick det bättre och så vips var den slut. För det är först i slutet som den tar fart och det faktiskt blir en intressant handling.
 
Men den här Mr Gatsby då, som nog får sägas är huvudpersonen trots att vi som läsare bara får betrakta honom på avstånd. Jag fick ingen riktig kläm på honom, vet inte ens om jag gillar eller ogillar. Jag tycker att han verkar självupptagen samtidigt som det är synd att han är så ensam. Jag tycker det är synd att han inte får den kärlek som han eftersträvar men samtidigt gillar jag inte att han tar den för givet när chansen väl dyker upp. Jag hade behövt mer tid med Mr Gatsby i form av sidantal för att bestämma mig antar jag, som det är nu lär jag aldrig känna honom på djupet.
 
 
Betyg: 4/5
 
Köp den här: Adlibris & Bokus & Cdon
 
 
#1 - Nilmas Bokhylla

Å vad skoj att vi tycker lika om en bok för en gångs skull :) Har du sett filmen också?

Svar: Nej, men det får jag nog ta och göra tror jag! :)
Carolina Edvinsson

#2 - Liz

Åh, jag måste ta och läsa den :)

#3 - Lucy Chen

Hur är engelskan i den här boken? För jag är jättesugen på att läsa den men läser helst klassiker på originalspråk. :)

Svar: I början tyckte jag faktiskt att den var ganska svår. Vissa ord hade jag nog slagit upp om jag hade haft en ordbok till hands, men efter en stund kom jag in i det och tänkte inte så mycket på det.
Carolina Edvinsson

#4 - wvu5gdx4

Her cleareyed radiance must surely be underpinned by a long, arduous skincare regime, involving many different unguents and potions jeremy scott スニーカー ) No matter who your friend or family member is, Fred Wilson, a New York venture capitalist, suggests executing the deal with a convertible note, which is a type of loan that turns into equity in the event of a significant cash infusion カナダグース レディース Transfer your herb into a large pot and keep it watered on a windowsill (outside in summer, indoors in winter) and you be using it for the year timberland 激安 4 timberland 通販 There is no longer an independent worker making shoes, shoes at every step by a trained dedicated staff ジェレミースコット スニーカー Even by the standards of Italy's impoverished south, the sassi were an abomination ジョーダン 新作 In any case, that greeting card does not change the problem on the discipline カナダグース 偽物 As you progress, celebrate your successes, whether big or small ザノースフェイス 通販 I buy beautiful necklaces and scarves, which I think puts the focus on them and distracts from my sagging jaw カナダグース レディース (2779), and fifthranked Isetan Co ティンバーランド アウトレット The movie is one of my all time favorites スープラ Vaider But Mars can also make you more aggressive and irritable timberland 靴 The current cut, which lowered payroll taxes from 6 エアマックス 2013 I tak sam dostigla Jeku i Benya a ostale prestigla , do spusta dolje Jeka je ve ostala iza mene i na KT4 Otarije sam dola sama za 3h22min ザノースフェイス ジャケット Our first choice before travelling was the Riu Dunas but price was way above our budget and in the end we settled for the Iberostar and we can confidently say it was one of the best decision we ever made as frankly it is one of the best hotels in founty and we talk from experience ザ ノースフェイス Donatella credits the new team members with turning around the company's fortunes カナダグース 偽物 'Oh yes, I quite like seeing them timberland 靴 And again, there's a feel of non Indonesia place jeremy scott 通販